Rakettipelastusvarjon vaara pelastustoimille Nummelassa tutkitaan

rakettipelastusvarjo_1Onnettomuustutkintakeskus tutkii Nummelassa 27. maaliskuuta 2014 sattuneen pienkoneen putoamisen. Jodel D18-tyyppinen, puinen lentokone kaarsi kesken nousun sivulle ja osui maahan. Onnettomuudessa loukkaantui vakavasti kaksi ihmistä. Tutkinnan kohteena on myös ballistisen pelastusvarjojärjestelmän pelastajille mahdollisesti aiheuttama vaara.

Nummelan onnettomuuskoneessa oli ballistinen pelastusvarjojärjestelmä eli rakettipelastusvarjo, jonka ajopanos aiheutti räjähdysvaaran. Tutkinnassa selvitetään erityisesti sitä, miten pelastustoimet voidaan toteuttaa turvallisesti, kun onnettomuuskoneessa on pelastusvarjo.

Nummelan onnettomuudessa lentokone tuhoutui, eivätkä pelastusvarjosta varoittavat merkit olleet enää selvästi havaittavissa.

rakettipelastusvarjo_3Onnettomuustutkintakeskus antoi vuonna 2006 suosituksen, jonka perusteella lentokoneisiin tulisi lisätä rakettipelastusvarjosta kertovat varoitusmerkit. Lisäksi Otkes suositti, että raketin vaaroista toteutetaan tiedotuskampanja.

Liikenteenturvallisuusvirasto Trafin edeltäjä Ilmailuhallinto julkaisi asiasta lentokelpoisuusmääräyksen marraskuussa 2006. Varoitustarrat oli kiinnitettävä viimeistään vuoden 2007 maaliskuussa.

BRS-järjestelmiä (Ballistic Recovery Systems) valmistava BRS Aerospace kertoo rakettipelastusvarjon pelastaneen jo 308 ihmishenkeä. Järjestelmää on asennettu kymmeniin tuhansiin pienkoneisiin.

Rakettipelastusvarjo lentokokeessa vuonna 2005:

Lue myös: