Ensimmäisiä ilmailuhankkeita käynnistettiin Suomessa jo vuonna 1910-luvun alussa ja vuonna 1916 tehtiin ensimmäiset ehdotukset postilennoista. Varsinainen ensimmäinen suurempi edistysaskel kotimaisessa ilmailussa otettiin vuonna 1918. Tuolloin Suomen ilmavoimat vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa Thulin Typ D:n.
Finnairin historian käynnisti Bruno Otto Lucander, joka oli vaikuttunut Viron ja Suomen välillä vuonna 1921 perustetun ja lennot helmikuussa 19123 aloittaneen A-S Aeronauticin toiminnasta. Operaattori oli maaliskuun alkupuolelle mennessä lentänyt jo 23 edestakaista lentoa Suomen ja Viron välillä kuljettaen lennoilla 113 matkustajaa ja 1061 kg postia. Yhtiön käytössä oli Junkers F 13 -koneita.
Aero O/Y:n perustamiskirja allekirjoitettiin 12. syyskuuta 1923 ja lisättiin Suomen kaupparekisteriin 9. lokakuuta 1923. Varsinainen osakkeenomistajien kokous, jossa päätettiin operaatioiden käynnistämisestä pidettiin 1. marraskuuta 1923. Tätä viimeisintä päivämäärää pidetään varsinaisena suomalaisen lentoyhtiön eli nykyisen Finnairin perustamispäivänä.
Ensimmäisen oman lentokoneensa eli Junkers F 13 D355 (MSN700, K-SALA, "Regenpfeifer") -koneen Aero vastaanotti Helsingin Kaivopuistossa 17. maaliskuuta 1924. Avo-ohjaamolla varustetussa vesi- ja suksilentokoneessa oli neljä matkustajapaikkaa.
Kesäkauteen valmistautuva uusi lentoyhtiö vuokrasi tilat Katajanokalta, jonne rakennettiin lentosatama terminaaleineen. Ensimmäisen suomalaislentäjän Aero palkkasi 7. kesäkuuta 1924.
100-vuotisjuhlat näkyvät myös Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 1.-3. marraskuuta.
Jaossa on myös Finnair 100 -makeisia ja lapsille sekä lapsenmielisille Muumi-tarroja sekä taikalentolippuja pikku tehtävineen. Myös tuloaulassa jaetaan Finnair 100 -makeisia. Terminaalien näytöissä on esillä historiallista Finnair-materiaalia. Myös Finnair singers ilahdutti matkustajia lauluilla. Käynnissä on myös kilpailu, jossa voi voittaa lennot Eurooppaan kahdelle business-luokassa. Lue myös:
|
|||