Ilmavoimat korvaa sittenkin elinkaarensa loppupuolella olevat Learjetit uudella konetyypillä

LJ-2_150323Pian jo 42 vuoden palvelusikään yltävät Suomen ilmavoimien Gates Learjet 35A/S (LJ) -liikesuihkukoneet saavat sittenkin korvaavan suorituskyvyn. Vuonna 2022 Ilmavoimat kertoi luopuvansa monikäyttöisistä Learjeteista ilman suunnitelmaa niiden korvaamisesta. Toimintaympäristön muutos johtaa todennäköisesti myös Learjet-kaluston korvaushankkeen käynnistymiseen.

learjet_siipiLentoposti.fi uutisoi syyskuussa 2022 laajasti Ilmavoimien Learjet-kalustosta sen saavuttaessa 40 vuoden palvelusajan. Tuolloin Ilmavoimat suunnitteli kalustosta luopumista vuoteen 2028 mennessä eikä suunnitelmissa ollut hankkia tilalle korvaavaa suorituskykyä.

Lentoposti.fi kertoi tuolloin Ilmavoimien esiin nostamasta ongelmasta konetyypin varaosien saannissa. Vielä tuolloin Ilmavoimilla ei ollut suunnitelmia LJ-kaluston korvaamisesta uudella tyypillä.

Huhtikuussa 2024 Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen kertoi Learjet-kaluston käytöstä poistumisen aikataulun tarkentuneen ja tapahtuvan vuoden 2026 aikana. Muuttuneessa toimintaympäristössä esiin nousi myös valmistelu uuden suorituskykykokonaisuuden hankinnasta. Asian keskeneräisyyden takia ilmavoimat ei vielä avaa asiaa tarkemmin, sillä päätöksenteko ja sen reunaehdot, kuten rahoitus ja aikataulut eivät ole vielä varmistuneet.

Learjet_rullaaSuomessa odotetaan kesän 2024 aikana julkistettavaksi päätöstä Rajavartiolaitoksen uuden MVX-valvontakoneen pääsopimuskumppanista ja konetyypistä. Rajavartiolaitos hankkii kaksi suuremman kokoluokan liikesuihkukonetta, joihin toteutetaan laaja sensorivarustus koko Suomen tarpeisiin. Todennäköisesti valvontakoneilla on laajasti käyttöä raja- ja merivalvontatehtävissä.

Rajavartiolaitoksen tuleva konetyyppi lienee Ilmavoimien käyttöön turhan suuri. Näin ollen Ilmavoimat hankkineekin omaan käyttöönsä sekä valtion tarpeita palvelemaan pienemmän liikesuihkukonetyypin. Uusi yhteyskone mahdollistaisi joustavat operaatiot ympäri maailmaa.


Learjet_35_1Suomen Ilmavoimat oli Learjetin ensimmäinen sotilasasiakas

Suomen ilmavoimat vastaanotti ensimmäisen Gates Learjet 35A/S -koneensa syyskuussa 1982, jolloin ne korvasivat neuvostoliittolaisvalmisteiset Iljushin Il-28 -koneet. Suomen Ilmavoimat oli Learjet 35A/S:n ensimmäinen sotilasasiakas ja valmistaja varustelikin koneet mm. ulkoisen kuorman kantamisen mahdollistavilla siipiripustimilla sekä alarungon valokuvausikkunoilla.

learjet_ohjaamoLaajasti palvelleita LJ-koneita on peruskorjattu 12 vuoden välein ja niihin on tehty tarvittavat modifikaatiot operointiympäristön ja vaatimusten kehittyessä.

Edellinen suurempi muutos kalustoon tehtiin vuonna 2018, jolloin koneet saivat harmaan maalauskaavion ja näin ollen yhtenäisen ilmeen muun yhteyskonekaluston kanssa. Samalla päivitettiin myös avioniikkaa, tehtävävarustusta ja matkustamojärjestelyjä nykyaikaiseen toimintaympäristöön soveltuvaksi.

learjet_ohje

Leareja on käytetty ilmavoimissa laajasti materiaali- ja henkilökuljetuksiin, minkä lisäksi niillä on valmius suorittaa valokuvaus- ja laskeumantiedustelu- ja elektronisen sodankäynnin lentoja sekä merivalvontalentoja. Aiemmin konetyyppiä on käytetty myös ilmamaaliammunnoissa maalinhinauskoneena.

Konetyypin tuotanto aloitettiin 1960-luvulla ja viimeinen Learjet 35A valmistui vuonna 1994. Tuolloin niitä oli valmistettu kaikkiaan 676 kappaletta.

Lentokonevalmistaja Bombardier lopetti Learjet-koneperheen liikesuihkukoneiden valmistamisen maaliskuussa 2022. Viimeisenä tuotantolinjalta rullasi päivänvaloon Learjet 75 Liberty -liikesuihkukone, joka päätti perinteikkään konetyypin valmistuksen. Kaikkiaan 59 vuoden aikana Learjer-koneita valmistettiin yli 3000 kappaletta. MH

Lue myös laaja uutisemme Ilmavoimien Learjet-koneista vuodelta 2022: