Ensimmäinen A380 nousi ilmaan - uudelleen lennot aloittanut F-WWOW lensi viimeksi vuonna 2022

A380_ilmaan_2Airbusin ensimmäinen A380-superjumbon koelentokone (F-WOWW, MSN001) nousi taivaalle kuukausien valmistelun jälkeen Toulousessa. Koelentokone lensi ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen ja paluu taivaalle käynnisti uuden koelentosarjan.
 
Airbus A380 -koelentokone nousi ilmaan Toulousesta 14. maaliskuuta 2025. Kyseessä on ensimmäisen A380-koneen ensimmäinen lento lähes kolmen vuoden tauon jälkeen. F-WWOW -rekisterillä tunnettu koneyksilö lensi edellisen kerran toukokuussa 2022.
 
Taivaalle palannut koelentokone lensi kaikkiaan kolme tuntia ja 18 minuuttia. Koelennon aikana vaihdeltiin lentonopeutta sekä lentokorkeuksia. Suurin koelennolla käytetty korkeus oli lentopinta 430.
 
A380_ilmaan_1A380_test_2025_1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Airbus kertoo kyseessä olleen uuden koelentosarjan ensimmäinen lento. Koelennot liittyvät koneen järjestelmien viimeisimpien versioiden tyyppihyväksyntään. Airbus pitää A380-asiakkaiden laivastot edelleen kehityksen kärjessä, luotettavina ja turvallisina uusilla päivityksillä.
 
A380_crewAirbus A380 -koneita valmistettiin kaikkiaan 251 kappaletta sekä kolme koelentokonetta. Nykyisin näitä ns. superjumboja on käytössä vielä 189 ja niillä lentää kymmenen eri lentoyhtiötä. Tähän mennessä 19 konetta on romutettu.
 
Suurin A380 asiakas on Emirates, jolla on käytössään yli 100 koneyksilöä. Viimeisen kaikkiaan 123 tilaamastaan A380-koneesta Emirates vastaanotti joulukuussa 2021.
 
A380_rungot_3A380-koneen (F-WWOW) ensilento tapahtui 27. huhtikuuta 2005. Erittäin suurten lentokoneiden markkinat eivät kuitenkaan lähteneet vauhtiin ja nelimoottorisen jättikoneen kysyntä jäi odotettua pienemmäksi. Koneita tilattiin lopulta vain 317 kappaletta.

Jättimäinen A380 voisi korvata ruuhkaisella lentoasemalla yhdellä slotilla kaksi lentoa ja siten mahdollistaa matkustajamäärien kasvattamisen.
 
Tämän kaksikerroksisen ja nelimoottorisen jättiläiskoneen maksimi lentoonlähtöpaino on 575 tonnia. Koneen siipien kärkiväli on 79,8 metriä ja rungon pituus on 73 metriä. A380 voisi kuljettaa jopa 853 matkustajaa, jos matkustamo olisi vain yhdessä luokassa. Tyypillinen moniluokkainen matkustamo vaihtelee 400-550 matkustajapaikan välillä. Vuonna 2015 Airbus A380-koneen listahinta oli 428 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

A380p_winglet_tailVielä Pariisiin ilmailunäyttelyssä vuonna 2017 Airbus esitteli A380plus -konseptin. Siinä koneeseen asennettaisiin uusi siivenkärkievä, joka toisi neljän prosentin polttoainesäästön. Asiakkaiden toivomaa uudelleenmoottorointia ei nähty taloudellisesti kannattavaksi.
 
Nykyisistä A380-asiakkaista ainakin Emirates vaikuttaa edelleen olevan kiinnostunut uuden sukupolven A380-koneesta, joka olisi komposiittimateriaaleja valmistuksessa hyödyntäen aiempaa kevyempi ja uudella moottorilla merkittävästi polttoainetehokkaampi. MH
 
A380_ownthesky_1FIA16_A380_tail_A350