Emiratesin tuleva 65 A350-koneen laivasto tarvitsee lentäjiä - kutsui suomalaislentäjät rekrytilaisuuteen

Emirates_A350_1Lähi-idän lentoyhtiöjätin Emiratesin laivasto on kasvamassa 65:llä Airbus A350-900 -laajarunkokoneella ja yhtiö hakee taas roadshow-kiertueella lisää lentäjiä palvelukseensa. Seuraava Emiratesin rekrytointitilaisuus järjestetään Helsingissä toukokuussa 2025.  Emirates hakee kiertueellaan lentäjiä sekä kapteenin että perämiehen tehtäviin ja tarjoaa mahdollisuuden pysyviin työsuhteisiin kuuden kuukauden koeajalla. Pian Emirates lentää myös Suomeen.

Emiratesin rekrytointikiertueita on tarjolla ajoittain eri puolilla maailmaa ja Helsinkiin sen on määrä palata 11. ja 12. toukokuuta 2025.

Aiemmin helmikuussa Emirates haki lentäjiä Macaossa ja Singaporessa. Nyt maaliskuussa 2025 Emiratesin lentäjärekrytointikiertue pysähtyy Euroopassa Madridissa ja Lissabonissa. Huhtikuussa ovat vuorossa Bergamo, Bologna ja Rooma.

Emirates kasvaa vahvasti ja nykyisin yhtiö on jo maailman suurin Airbus A380 -operaattori 120:llä koneella sekä maailman suurin Boeing 777 -operaattori 144:llä koneella. Laivastossa on nykyisin myös kolme A350-konetta ja määrä kasvaa nopealla aikataululla 65 koneeseen. Niitä vastaanotetaan 1-2 kappaletta joka kuukausi.

Uusien koneiden lisäksi Emiratesin kohdemäärä kasvaa ja vuoden 2025 aikana on luvassa myös reittiavaus A350-900 -koneella Dubain ja Helsinki-Vantaan välille. Emirates tarjoaa nykyisin lentoja Pohjoismaissa Tukholmaan ja Osloon sekä Kööpenhaminaan.

Emiratesin mukaan nyt on aika hakea yhtiön palvelukseen ja haastattelutilaisuus järjestyy jopa muutaman viikon sisällä. Yhtiö hakee palvelukseensa perämiehiä, kokeneita lentäjiä nopeutetulle kapteenipolulle sekä valmiita ns. direct entry -kapteeneita.

Kasvussa oleva Emirates on kartoittanut kiinnostusta suomalaislentäjiltä yhtiötä kohtaan maaliskuussa 2025. Kiinnostus saattaa olla jopa normaalia suurempaa, sillä Finnair ilmoitti helmikuussa 2025 kaukolentäjiä koskevasta muutosneuvottelutarpeesta (Lue uutisemme aiheesta: Finnair aloittaa lentäjiä koskevat muutosneuvottelut - irtisanomisia ja lomautuksia kaukolentäjille).

Direct entry kapteenin vaatimuksena on vähintään 7000 tuntia kokemusta usean ohjaajan monimoottorikoneista sekä 3000 tunnin kokemus Airbus laajarunkokoneen ohjaimissa.

Nopeutetulle kapteenipolulle pääsy edellyttää 5000 tunnin kokemusta usean ohjaajan monimoottorikoneista sekä vähintään 2000 tuntia päällikkökokemusta yli 50 tonnin MTOW:n painoisella lentokoneella ja niistä vähintään 1000 tuntia tulee olla lennettynä Airbusin valmistamilla koneilla. Kapteenin tehtäviin voidaan nimittää 6000 lentotunnin kokemuksella, joista 2000 tuntia on lennetty Emiratesilla ja ikä on vähintään 30 vuotta.

Perämiehen tehtäviin Airbus-laivastoon vaaditaan vähintään 2000 lentotunnin kokemus yli 50 tonnin MTOW:n painoisella lentokoneella, joista vähintään 1000 tuntia on Airbus-koneilla.

Kaikkiin Emiratesin kapteenin tehtäviin hakevilta vaaditaan ICAO:n taso 5 englannista ja 1. luokan lääketieteellinen kelpoisuustodistus. Perämiehen tehtäviin riittää taso 4 englannista. 

Tällä hetkellä Emiratesilla etenee perämiehen tehtävistä Airbus-kapteeniksi 3,5 vuodessa ja Boeing-kapteeniksi neljässä vuodessa. Nopeutetun koulutuksen osalta Airbus-kapteeniksi voi päästä 1,5 vuodessa ja Boeingiin kahdessa vuodessa. Vaatimuksena on lentokokemuksen lisäksi myös hyväksytyt vuosittaiset koulutusohjelmat.

Rekrytointitilaisuudessa potentiaalinen hakija pääsee keskustelemaan Emiratesin rekrytointiryhmän kanssa kaikista hakuprosessiin liittyvistä asioista. Tarjolla on myös tietoa asumisesta Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, koulutuksesta ja työvuorolistoista sekä tarjottavista eduista. Paikalla odotetaan olevan myös Emiratesin nykyisiä suomalaislentäjiä.

Emirates kertoo tarjoavansa lentäjilleen kilpailukykyisen palkan ja yhtiön ollessa tuloskunnossa myös vuosittaisia bonuksia vaihdellen kahden viikon palkasta jopa 24 viikon palkkaan. Palkka on verovapaata. Emirates maksaa myös lupakirjavakuutukset pysyvää menetystä ajatellen mikäli syynä on onnettomuus tai sairaus.

Palkan lisäksi Emirates tarjoaa työntekijälle ja hänen perheelleen terveydenhuoltopalvelut pientä kuukausimaksua vastaan. Myös 4-19 -vuotiaiden lasten koulutusta rahoitetaan vuosittaisella summalla.

Emirates_A350_FFSTukeakseen uuden laajarunkokonetyypin käyttöönottoa nykyisten A380- ja Boeing 777 -koneiden rinnalle Emirates on investoinut 48 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria CAE:n toimittamiin simulaattoreihin ja muihin lentäjien ja matkustamomiehistön koulutuslaitteisiin. Emiratesin uusi koulutuskeskus sisältää kuusi FFS-simulaattoria (Full Flight Simulator) A350 ja Boeing 777X -koneisiin. Kaikkiaan käytössä on 17 simulaattoria, jotka tarjoavat Emiratesin tarpeisiin vuosittain yli 130 000 harjoitustuntia.

Edellisen kerran Emiratesin lentäjärekry järjestettiin Helsingissä helmikuussa 2024.


Lentäjätarpeen ennustetaan jatkuvan vahvana

Lentokonevalmistaja Boeingin mukaan lentoyhtiöt tarvitsevat vuoteen 2043 mennessä 674 000 uutta lentäjää. Airbusin arvion mukaan vuoteen 2043 mennessä tarvitaan 620 000 uutta lentäjää. Molempien lentokonevalmistajien arvioissa jopa yli 60 prosenttia lentäjätarpeesta on Euraasiassa, Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa.

Airbusin arvion mukaan vuoteen 2043 mennessä ympäri maailmaa lentäisi 48 230 yli 100-paikkaista ja yli 10 tonnia painavaa lentokonetta. Uusia lentokoneita tarvitaan kasvuun ja nykykaluston korvaamiseen seuraavan 20 vuoden aikana yli 18 400.

Korjaus: Täsmennetty perämiehen kielitasovaatimus tasolle 4.

Lue myös: