Palta ja IAU ovat tällä viikolla jatkaneet sovittelijan johdolla tiiviisti lentoliikenteen palveluja koskevan työriidan käsittelyä. IAU ilmoitti tiistaina 24. heinäkuuta uusista neljän tunnin lakoista koskien 16.,18., 21. ja 23. heinäkuuta. Sovittelu jatkuu torstaina 26. kesäkuuta. IAU on ilmoittanut lakoista myös ensi ja seuraavalle viikolle, 2., 4. ja 7.7. Lakot koskevat työehtosopimuksen soveltamisalalla työskenteleviä useassa alan yrityksessä, joista suurin on Finnair. Toteutuessaan lakoista aiheutuu merkittävää haittaa lentoliikenteelle ja matkatavaroiden käsittelyyn. Finnair on tähän mennessä joutunut perumaan IAU:n toimien takia noin 1000 lentoa ja peruutukset ovat vaikuttaneet noin 80 000 matkustajaan. Lisäksi tuhansille matkustajille on aiheutunut haittaa laukkujen viivästymisten ja ruokapalveluiden puutteiden vuoksi. "Tällä hetkellä IAU:lla ei ole nähtävillä todellista pyrkimystä päästä sovintoon työriidassa", arvioi Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri. "IAU jatkaa täysin vastuuttomasti toimiaan suomalaisten kesälomien pilaamiseksi seurauksista välittämättä. Neuvotteluiden kuluessa on selkeästi käynyt ilmi, että tällä hetkellä IAU:n tavoitteena ei ole ratkoa työriitaa, vaan maksimoida sopimusalan suurimmalle yhtiölle, Finnairille aiheutuvat taloudelliset vahingot", jatkoi Ääri.
Paltan mukaan kiista on tilanteessa, jossa kaikki osapuolet kärsivät seurauksista: lakkojen kohteena olevat yhtiöt, kotimaiset ja ulkomaiset matkustajat sekä IAU:n jäsenet. Palta myös syyttää IAU:ta ajojahdista lentoyhtiötä kohtaan. "Kyseessä on IAU:n ajojahti kansallista lentoyhtiötä kohtaan, jossa lopulta maksajiksi joutuvat myös liiton omat jäsenet. Lakkoilevat IAU:n jäsenet päätyvät itse vahinkojen kohteeksi, kun tuloja ei ole ja tulevat palkankorotukset lykkääntyvät koko ajan pidemmälle", kommentoi Ääri. IAU kertoo antaneensa työehtokiistan ratkaisemiseksi jo neljä erillistä esitystä. Sen mukaan esityksissä on ehdotettu esimerkiksi, että ns. yleisen linjan saavuttamisesta neuvoteltaisiin yrityskohtaisesti. IAU:n mukaan työnantajaa edustava Palta ei ole antanut yhtään ratkaisuehdotusta kiistaan vaan on vain syyttänyt IAU:ta kiistan pitkittämisestä. IAU on syyttänyt Paltaa ja työnantajaa vastuun pallottelusta, jonka seurauksena neuvottelut eivät etene. Ilmailualalla saavutettiin työehtosopimukset pitkien neuvotteluiden jälkeen Finnairin matkustamohenkilökunnan osalta toukokuussa 2025 ja Finnairin lentäjien kanssa kesäkuussa 2025. IAU on kotimaisen ilmailualan kolmas suuri sopimuskumppani. Palta oli kaikissa neuvotteluissa työnantajaa edustava osapuoli. Lue myös:
|
|||