Finnair ja Flybe laajentavat yhteistyötään Euroopan liikenteessä - 12 Embraeria Flybelle

aircraftnose_1Finnair ja Euroopan suurin alueellinen lentoyhtiö englantilainen Flybe kertoivat tänään suunnitelmastaan laajentaa yhteistyötään kustannustehokkaiden Euroopan-yhteyksien tarjoamiseksi Finnairin asiakkaille. Tämä merkitsisi 12 Embraer 190 -koneen siirtymistä miehistöineen Flybelle.

Viime vuonna yhtiöt perustivat Flybe Nordic AB:n, josta Flybe omistaa 60 % ja Finnair 40 %. Yhtiöt ovat nyt allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka mukaan Finnair siirtäisi 12 sadan matkustajapaikan Embraer 190-lentokonetta Flybelle. Lokakuusta 2012 lähtien Flybe operoisi näitä koneita Finnairin reiteillä Finnairin puolesta. Aiesopimus on osa Finnairin toimia yhtiön Euroopan liikenteen kannattavuuden parantamiseksi. Flybe Nordicille aiesopimus puolestaan tuo kasvumahdollisuuksia Pohjoismaissa.

“Suunnitelma on osa strategiaamme, jonka tavoitteena on palauttaa Finnairin kannattavaksi”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen. “Aiesopimus kattaa noin kolmanneksen Euroopan-lennoistamme. Flybe tarjoaa meille kustannustehokkaan tuotantoalustan sadan matkustajapaikan koneilla lennettävälle liikenteelle, mikä mahdollistaa nykyisen laajan reittiverkostomme ja tiheiden yhteyksien säilyttämisen niin suomalaisille kuin Aasian-liikenteemme asiakkaille.”

“Finnairin sopimuslentämisen laajentaminen on meille jälleen uusi askel kohti kasvua. Sopimuslentotoiminnan kasvu on keskeinen osa Flybe Finlandin strategiaa, ja se tarjoaa liiketoiminnalle hyvän riskitasapainon”, sanoo Flybe Europen toimitusjohtaja Mike Rutter.

Asiakkaan näkökulmasta muutos on lähes huomaamaton. Finnair vastaa lentojen myynnistä, markkinoinnista sekä asiakastuesta, mutta Flybe operoi lennot.

Sopimuksen toteutuessa 12 Embraer-lentokonetta ja niillä operoitava liikenne siirtyy Finnairilta Flybelle. Tämän liikkeenluovutuksen yhteydessä siirtyvän liikenteen matkustamohenkilökunta ja lentäjät siirtyvät myös Flybelle, ellei neuvotteluissa henkilöstön kanssa toisin sovita.

Finnairin ja Suomen Liikennelentäjäliiton väliset säästöneuvottelut ovat kevään aikana edenneet rakentavasti. Mikäli valmisteilla olevaan säästösopimukseen päästäisiin, Flybe-lennoille siirtyvät lentäjät palaisivat vaiheittain Airbus-lentäjiksi Finnairin kasvavaan Aasian liikenteeseen.

Finnair on edistynyt 140 miljoonan euron vuotuisiin säästöihin tähtäävässä rakennemuutosohjelmassaan suunnitelmien mukaisesti. Tavoitteena on yhtiön kannattavuuden palauttaminen ja kilpailukyvyn parantaminen. Finnair jatkaa edelleen hankkeita koko Euroopan-liikenteen kannattavuuden palauttamiseksi. Vaihtoehtoina on, kuten aiemmin on kerrottu, kustannusten vähentäminen yhdessä henkilöstön kanssa tai kumppanuuksien muodostaminen.

Finnair kertoi 5.8.2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tähän liittyen Finnair on jo kertonut, että se:


- optimoi kapearunkolaivastoaan irtautumalla neljän Airbus A320 -sarjan koneen leasing-sopimuksesta ja edelleenvuokraamalla viisi Embraer 170 -konetta
- on siirtänyt  matkalaukku- ja asematasopalvelut Swissportille
- on tehnyt aiesopimuksen catering-liiketoimintansa myymisestä LSG Skychefsille
- on tehnyt aiesopimuksen moottori- ja laitehuoltopalveluiden ostamisesta SR Technisiltä
- etsii ratkaisua Euroopan-liikenteen kannattavuuden parantamiseen
- on tehostanut verkostosuunnitteluaan ja parantanut lentokoneidensa käyttöastetta
- keventää hallintoa ja tehostaa markkinointi- ja jakeluaktiviteettejaan
- on aloittanut ja aloittaa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.