Finnair rakentaa tulevaisuuden digipalveluja Espanjassa konsulttiyritys Wunderdog Oy:n kanssa

Fin_tail_1Finnair avaa yhdessä ohjelmistokehityskumppaninsa konsultointiyritys Wunderdog Oy:n kanssa teknologiakeskuksen Espanjan Málagaan vuonna 2022. Tavoitteena on luoda tiukasti Finnairin digitiimiin integroitu kehitystiimi rakentamaan tulevaisuuden digitaalisia palveluja Finnairille. Digitalisaation edistäminen on ollut Finnairin strategiassa mukana jo useampien vuosien ajan ja sitä on toteutettu eri hankkeissa.

 “Digitaaliset palvelut ovat tärkeä osa modernin laatulentoyhtiön tarjontaa ja ne muodostavat olennaisen osan Finnairin asiakaskokemuksesta. Yhteistyö Wunderdogin kanssa vahvistaa kykyämme edistää strategisia kehityshankkeita, ja tarjoaa meille laajemmat mahdollisuudet saada tiimiimme huippuosaajia alalla, jossa osaamisesta on kova kilpailu”, sanoo Finnairin digiratkaisujen kehityksestä vastaava Seppo Pöyhönen. 

Ohjelmistokehittäjät palkataan Wunderdogin palvelukseen, mutta he työskentelevät tiiviinä osana Finnairin omaa kehitystiimiä, rakentaen digitaalisia ratkaisuja Finnairille. Rekrytointi alkaa vuoden 2021 lopulla, ja teknologiakeskuksen toiminta alkaa vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Wunderdog auttaa yrityksiä rakentamaan skaalautuvaa digitaalista liiketoimintaa ja palveluita. Finnairin kanssa toteutettava yhteishanke tulee myös tukemaan Wunderdogin muiden asiakkaiden digitaalista kehitystä Euroopassa.

“Olemme investoineet merkittävästi ekosysteemiimme ja toimitusprosesseihimme. Olen iloinen nähdessäni työmme tuottavan tulosta, kun nyt yhdistämme voimamme Finnairin kanssa yhteisen teknologiakeskuksen rakentamiseksi”, sanoo Wunderdogin perustaja ja Head of Business Development Mika Viskari. 

Wunderdog kertoo yhdessä Polar Squadin, Orangitin, Coventuresin ja Hidden Trailin kanssa muodostavansa ekosysteemin, joka koostuu lähes 200 digitaalisesta asiantuntijasta Helsingissä, Berliinissä ja pian myös Málagassa.

“Toiminnassamme yhdistyvät nykyaikaiset, digitaaliset työskentelytavat, hajautettu ketterä toimitusmalli, sekä ensiluokkainen osaaminen Helsingissä, Berliinissä ja pian myös Málagassa. Tällä skaalautuvalla toimintamallillamme pystymme vastaamaan digitaalisten palveluiden kehittämisen nousevaan kysyntään”, lisää Viskari. 

Malaga on Wunderdogin ja Finnairin mukaan kasvamassa nopeasti yhdeksi Espanjan suurimmista teknologiakeskittymistä. Kaupunki on tunnettu teknologiayhteisöstään, joka yhdistää globaalit IT-yritykset, startupit ja yliopistot korkealuokkaiseen kansainväliseen osaamiseen. 

Finnair on toteuttanut erilaisia digitalisaatiohankkeita vuodesta 2015 lähtien nostaakseen digitaalisten palveluiden laadun maailmanluokkaan.

Vuonna 2015 Finnair kertoi kehittävänsä digihankkeitaan yhdessä IBM:n kanssa laajassa viisi- ja puolivuotisessa hankkeessa. Tuolloin kehitettiin hybridipilviratkaisu, Finnair Cloud Platformin, joka yhdessä uuden palveluiden hallintamallin kanssa mahdollisti liiketoiminnan joustavan tukemisen ja uusien digitaalisten palveluiden kehittämisen Finnairin asiakkaille.

Suomalaisyhtiö on lisäksi toiminut vuonna 206 yhteistyössä myös Slush-tapahtuman kanssa vauhdittaakseen innovaatioita ja digitalisaatiota.

Vuonna 2017 Finnair haki digiosaajia strategiansa tueksi. Tuolloin tavoitteena oli palkata noin 70 ohjelmistokehittäjää, projektipäällikköä, palvelusuunnittelijaa sekä vauhdittadigitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä.

Lue myös: