"Vuosi 2019 oli nopean kasvun vuosi. Tämän lisäksi se jäi mieleeni merkityksellisenä upean ja sitoutuneen henkilöstömme johdosta. Nyt olemme siirtyneet uuteen, vuodet 2020–2025 kattavaan strategiakauteen, jolloin tähtäämme kestävään, kannattavaan kasvuun", avaa Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
Finnair kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2019 noin 3098 miljoonaan euroon eli parannusta vertailukauteen oli 9,2 prosenttia. Yhtiön polttoainekustannukset kasvoivat 106,3 miljoonaa euroa (+18,3 %), josta polttoaineen hinnan nousun vaikutus oli 42 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli 162,8 miljoonaa euroa (218,4) Se jäi edellisvuodesta erityisesti polttoainelaskun kasvun seurauksena. Liiketulos oli 160,0 miljoonaa euroa (256,3). Osakekohtainen tulos oli 0,49 euroa. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2019 jaetaan osinkoa 0,20 euroa osaketta kohden. Finnairin koko vuoden matkustajamäärä nousi nousi 10,3 prosenttia 14,7 miljoonaan (13,3). Samalla ajanjaksolla tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 11,3 prosenttia ja matkustajakäyttöaste oli 81,7 prosenttia (-0,1 prosenttiyksikköä). Vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana Finnairin liikevaihto kasvoi koko vuoden kasvua paremmin eli 13,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 774,9 miljoonaa euroa (683,4). Q4:n aikana polttoinekustannukset kasvoivat 26,0 miljoonaa euroa (+17,9 %), josta polttoaineen hinnan nousun vaikutus oli 12 miljoonaa euroa. Loppuvuodesta koneet olivat myös edellisvuoden viimeistä neljännestä täydempiä, kun matkustajakäyttöaste oli 79,0 prosenttia (+2,1 prosenttiyksikköä). Kustannustehokasta kasvua - kapearunkouudistus edessä
"Tarkoituksena on ennen kaikkea uusia kapearunkolaivastoamme polttoainetehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi, mikä on merkittävä askel kohti pitkän aikavälin hiilineutraalisuustavoitettamme", kertoo Manner. "Ensimmäisen toimitusjohtajavuoden aikana on ollut ilo huomata, miten intohimoisesti sekä asiakkaamme että työntekijämme suhtautuvat Finnairiin. Tämä luo oivallisen pohjan uuden strategiamme toteuttamiselle. Haluan kiittää niin osakkeenomistajiamme kuin asiakkaitammekin heidän luottamuksestaan Finnairiin sekä kaikkia finnairilaisia sitoutuneisuudesta sekä vahvasta panoksesta vuonna 2019" avaa Manner.
Vahvan vireen uskotaan jatkuvan
Finnair sopeutti liikenneohjelmaansa Manner-Kiinan kohteiden osalta. Se perui kaikki lentonsa Manner-Kiinaan aikavälillä 6. – 29. helmikuuta, jonka lisäksi peruttiin kaksi viikoittaista lentoa Guangzhouhun 5.2. – 29.3. Jo aiemmin Finnair on perunut lennot Pekingin Daxing-lentoasemalle 5.2. – 29.3. sekä Nanjingin lennot 8.2. – 29.3. "Ennakoimme kapasiteettimme kasvavan noin 4 prosenttia vuonna 2020. Koronaviruksesta johtuen emme anna koko vuoden liikevaihtoennustetta tässä vaiheessa", jatkaa Manner. Lue myös:
|
|||