Finnair julkisti historiansa parhaan vuosineljänneksen. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli 118,9 miljoonaa euroa. Kyseessä on jo 12. peräkkäinen vuosineljännesparannus. Nopeaa kasvua jatketaan Eurooppa-Aasia -liikenteessä mutta kotimaan liikenne sen sijaan aiheuttaa huolia. "Kolmannen vuosineljänneksen vahva kehitys on keväällä 2016 päätetyn kiihdytetyn kasvun strategian ansiota: oikein ajoitettu kapasiteetin kasvu ja onnistuneet reittipäätökset näkyivät tuloksessamme", kommentoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo tulosta. "Erinomaista työtä tekevät, sitoutuneet työntekijämme voittivat nopeaan kasvuun liittyvät haasteet, ja rikoimme ennätyksemme matkustajamäärissä, matkustajakäyttöasteissa ja asiakastyytyväisyydessä". Finnairin liikevaihto kasvoi 14,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 735,4 miljoonaa euroa (640,9). Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli 118,9 miljoonaa euroa (65,7) ja liiketulos oli 122,2 miljoonaa euroa (115,5). Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 188,9 miljoonaa euroa (118,3). Vuoden 2017 tammi-syyskuun osalta vertailukelpoinen liiketulos oli 147,5 miljoonaa euroa (53,5). Liiketulos oli 201,3 miljoonaa euroa (98,0) ja se sisälsi yhden A350-900 -koneen myyntivoiton. Vertailukelpoinen EBITDAR** oli alkuvuoden osalta 342,2 miljoonaa euroa (211,0). Päättyneellä vuosineljänneksellä yksikkötuotot nousivat (RASK) nousi 3,3 prosenttia vertailukaudesta ja yksikkökustannukset puolestaan (CASK) laskivat 3,5 prosenttia. Ilman polttoainevaikutusta yksikkökustannus nousi kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) 0,2 prosenttia vertailukaudesta. Tärkeään osaan tuotoissa noussut matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 0,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 11,4 euroa. "Liikevaihtomme kasvoi vahvan matkustajakysynnän vetämänä lähes 15 prosenttia. Matkustajatuotot, lisämyynti, rahti ja matkapalvelut kasvoivat kaikki kaksinumeroista vauhtia. Matkustajakäyttöasteet kehittyivät hyvin erityisesti Aasian ja Euroopan liikenteessä, mutta kotimaan liikenteen muita alueita heikompi kehitys on edelleen huolenaihe", avasi Vauramo. "Vertailukelpoinen tulos parani uudelle ennätystasolle noin 119 miljoonaan euroon. Kyseessä oli jo kahdestoista peräkkäinen vuosineljännes, kun paransimme tulostamme", iloitsi Vauramo "Mittavan kaukoliikennelaivastouudistuksemme ensimmäinen vaihe saatiin päätökseen syyskuun lopulla, kun yhdestoista A350-laajarunkokone liittyi laivastoomme. Lisäoptioina tilatut kahdeksan A350-konetta toimitetaan vuosien 2018–2023 aikana. Tyytyväisenä voin todeta, että taseemme on laivastouudistuksen tässä vaiheessa erittäin vahva ja valmiutemme tuleviin investointeihin erittäin hyvät. Rahavaramme olivat lähes miljardi euroa syyskuun lopussa." "Jatkamme kasvustrategiamme toteuttamista ja tavoitteemme on kasvaa nopeammin kuin eurooppalaiset kilpailijamme Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Valtaosa aasialaisista asiakkaistamme jatkaa matkaansa Helsingistä Euroopan kohteisiimme, mutta olemme vastanneet kasvavaan kiinnostukseen Suomea ja muita Pohjoismaita kohtaan ja tehneet panostuksia tämän markkinan kehittämiseksi". "Tulevalla talvikaudella tarjontamme Lappiin kasvaa yli viidenneksen. Finnairin tulevaan kasvuun ja liiketoiminnan kehitykseen myötävaikuttavat myös noin 1 000 rekrytoitua uutta finnairilaista sekä investointimme digikehitykseen parempien palvelujen ja työkalujen tarjoamiseksi asiakkaillemme ja henkilöstöllemme", päättää Vauramo. Finnair arvioi, että sen kapasiteetti kasvaa vuonna 2017 noin 9 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Kasvu painottuu voimakkaasti vuoden jälkipuoliskoon. Vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan jokseenkin yhdenmukaisesti kapasiteetin kanssa. Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2017 on 135−155 miljoonaa euroa (2016: 55 miljoonaa euroa), jos polttoaineen hinta ja valuuttakurssit säilyvät nykytasollaan eikä markkinaympäristössä tapahdu merkittäviä muutoksia.
|
|||