Finnairin Qantas-maalauskaaviossa lentävä Airbus A330 lähti kenguru-reitille kohti Australiaa

RED_LTU_to_2Finnairin Airbus A330-300 (OH-LTU) lähti 6. lokakuuta 2025 ensimmäiselle Finnairin-reittilennolle punavalkoisena. Ranskassa Qantasin väreihin maalattu koneyksilö palasi siirtolennolla Helsinki-Vantaalle 28. syyskuuta. Nyt reittilentotunnukselle lennettävän lennon ensimmäinen määränpää on Singapore. Taustalla on Finnairin kahden koneen drylease-vuokrasopimus Qantasille.

RED_LTU_taxi_1Qantas-maalauskaaviossa lentävä Airbus A330-300 (OH-LTU) nousi maanantaiaamupäivällä Helsinki-Vantaan kiitotieltä 22R. Reittilentotunnuksella AY135 operoitavan lennon määränpää on Singapore.

Finnairin normaali reittilennon Singaporeen ja takaisin kulkee reittitunnuksella AY131/AY132. Kyseessä on siis ylimääräinen Singaporen lento, joka ei näkynyt mm. Finavian järjestelmässä. Näin ollen koneessa ei välttämättä ole maksavia matkustajia. Kyseessä on mahdollisesti ylilentolupiin liittyvä ratkaisu.

RED_LTU_taxi_2Kyseessä on ensimmäinen kahdesta Qantasille drylease-sopimuksella vuokrattavista A330-koneista. OH-LTU on saamassa Australian ilma-alusrekisteritunnuksen VH-QPL. Toinen koneyksilö OH-LTR siirtolennettiin Ranskan Chateurouxiin uudelleenmaalaukseen 27. syyskuuta. Tämä koneyksilö olisi saamassa myöhemmin rekisteritunnuksen VH-QPK

Finnair ei vielä uutisen julkaisun aikaan ollut kommentoinut Lentoposti.fi:lle palaavatko koneet vielä sopimuskauden jälkeen takaisin Finnairille. Viimeisimpien omistusjärjestelyiden jälkeen molemmat koneet ovat Finnair Aircraft Finance Oy:n omistuksessa.

Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta sitten DC-10 -aikakauden, kun Finnairin lentokone lentää suomalaisessa ilma-alusrekisterissä ja muussa kuin tutussa sinivalkoisessa tai kokovalkoisessa maalauskaaviossa. Finnair vuokrasi 1980-luvulla DC-10 -laajarunkokoneensa (OH-LHA) jugoslavialaiselle JAT Yugoslav Airwaysille. Tuolloin kone lensi JAT Airwaysin maalauskaaviossa suomalaisessa ilma-alusrekisterissä. Tätä aiemmin 1970-luvun lopulla Finnairin DC-9-14 lensi British Midlandin väreissä tunnuksella OH-LYB.

RED_LTU_taxi_4RED_LTU_taxi_3






Finnair optimoi vuokrasopimuksella A330-laivaston käyttöä

RED_LTU_taxi_5Finnair kertoi toukokuussa 2023 vuokranneensa kaksi Airbus A330-300 -laajarunkokonetta Qantasille kaksivaiheisella vuokrasopimuksella. Sopimuksen ensimmäisessä vaiheessa koneita lentävät Finnairin lentäjät Qantasin reiteillä Singaporesta Sydneyhin sekä Bangkokista Sydneyhin.

Jälkimmäisessä vaiheessa koneet vuokrataan Qantasille ns. drylease-sopimuksella eli tuolloin koneita lentävät Qantasin lentäjät. Sopimuksen jälkimmäinen osa alkaa nyt vuoden 2025 puolella ja aiemmin kerrotun mukaan sopimus kestäisi noin 2,5 vuotta.

RED_LTU_to_1Qantasin kanssa tehty sopimus on ollut osa Finnairin toimia A330-laivaston käytön optimoimiseksi tilanteessa, jossa konetyypin kantama rajoittaa niiden käyttöä Finnairin omassa liikenteessä johtuen Venäjän ilmatilan sulun aiheuttamista pidemmistä lentoreiteistä Aasian liikenteessä. Finnairin laivastossa on kahdeksan Airbus A330-300 -laajarunkokonetta, joita yhtiö käyttää omassa verkostossaan lennoilla Pohjois-Amerikkaan, Lähi-itään ja Intiaan.

RED_LTU_to_3Lue myös aikaisemmat uutisemme aiheesta: