Viron yleisradion mukaan Norran ATR 72-500 -koneilla operoimat Finnairin lennot Helsingin ja Tarton välillä ovat häiriintyneet torstaina 25. huhtikuuta ja perjantaina 26. huhtikuuta 2024. Huhtikuun 2024 alussa Viron lennonvarmistusyhtiö kertoi GPS-häirinnän lisääntyneen Virossa merkittävästi. Päivittäin raportteja häirinnästä tuli 10-20 kappaletta. Vielä tuolloin vaikutukset lentoliikenteeseen olivat vähäisiä. Finnair käynnisti ostoliikennelennot Tarttoon 31. maaliskuuta 2024.
Tartossa käytettävissä mittarilähestymismenetelmissä on vaatimus satellittinavigointijärjestelmän toimivuudesta. Pilvikorkeuden ja näkyvyyden rajoittaessa käytetään mittarilähestysmismenetelmiä. Tartossa myös ILS-tarkkuusmittarilähestymismenetelmässä on vaatimus GNSS-järjestelmän toimivuudesta alkulähestymisen sekä ylösvedon osalta. Hyvien sääolosuhteiden vallitessa voidaan suorittaa myös lähestymismenetelmistä riippumattomia näkölähestymisiä. Keväällä 2022 vastaavat ongelmat kohtasivat Suomessa Transaviabaltikan Helsinki-Savonlinna -lentoja, jotka jouduttiin keskeyttämään noin viikon ajaksi.
Lentoliikenteen navigointi- ja lähestymismenetelmiä on siirretty asteittain kohti ICAO Performance Based Navigation (PBN) -konseptia. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan nosti esiin GPS-järjestelmien alttiuden häirinnälle (jamming) ja signaalin väärentämiselle (spoofing). GPS-signaalin menetyksiä alkoi tapahtumaan suuremmissa määrin juuri keväästä 2022 lähtien. Perinteisten navigointi- ja lähestymislaitteiden korvaaminen satelliittipohjaisilla järjestelmillä on tuonut kustannussäästöjä, mutta altistaa lentoliikenteen sujuvuuden alttiiksi mahdollisissa GPS-signaalin häiriö- tai häirintätapauksissa. ERR: Second Finnair flight turns back from Tartu due to GPS interference Lue myös:
|
|||