Hawkin laskeutuminen pitkäksi Tikkakoskella - pysäytysverkko nappasi

hawk_verkko_2016net_ilmavoimatIlmasotakoulun BAe Systems Hawk Mk 66 -suihkuharjoituskoneen (HW-364) lasku meni pitkäksi tiistaina iltapäivällä Tikkakosken lentoasemalla. Tapauksesta tehtiin hälytys keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta. Vahinkoja ei kuitenkaan syntynyt.

Ilmasotakoulun Sveitsistä käytettynä ostettu Hawk Mk 66 -suihkuharjoituskone oli suorittamassa lentokoulutusohjelman mukaista harjoituslentoa. Laskeutumisen yhteydessä Hawk ajautui liukkauden takia kiitotien 30 pään pysäytysverkkoon pienellä nopeudella. Tapaus sattui Tikkakosken tukikohdassa tiistaina 26. tammikuuta noin kello 14.50.

Verkkoon ajautumisesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Alustavien havaintojen perusteella suihkuharjoituskoneeseen ei ole tullut ulkoisia vaurioita.

Keski-Suomen pelastuslaitos lähetti kuitenkin yksikköjään paikalle. Vaste mitoitettiin hälytyksen luokituksen eli keskisuuren ilmaliikenneonnettomuuden mukaiseksi.

arresternet_uotila_a_laskuvarjoHawkin vauhti hidastettiin kiitotien päässä juuri tällaisia tapauksia varten olevaan pysäytysverkkoon (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi). Se nostetaan pystyyn käytössä olevan kiitotien päähän nappaamaan mahdollisesti pitkäksi menossa oleva lentokone.

Ilmavoimat on käyttänyt kotimaisen A-Laskuvarjon pysäytysverkkoja vuodesta 1984. Valmistajan kuvassa UOTILA 24 -verkko nostettuna Jämsän Hallin kentällä.

Verkon toiminta perustuu siihen, että koneen runko sujahtaa pystysuorien rakenteiden välistä. Jarruttava voima kohdistuu koneen siipiin, jotka ovat sen vahvimmat osat.

MiG-29_Rissala_02071986_kyostipartonenKuuluisin verkkopysäytys Suomessa sattui 2. elokuuta 1989, kun neuvostoliittolainen MiG-29 meni Rissalassa pitkäksi lentonäytöksessä ja pysähtyi UOTILA-verkkoon (kuvassa oikealla).

Hävittäjätyyppi oli ensimmäistä kertaa nähtävänä länsimaissa Rissalan näytöksessä 1986 ja se sai tuolloin maailmanlaajuista huomiota. Ilmavoimat käytti tuolloin MiG-21BIS-hävittäjiä ja Karjalan lennosto Rissalassa isännöi säännöllisesti ystävyysvierailuja Neuvostoliitosta.

Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjille on käytössä kentän pinnassa oleva jarruvaijeri. Koneen takarungon alta kääntyvä jarrukoukku tarttuu siihen tukialuslaskeutumisen tavoin.

Tikkakosken ainoan kiitotien 12/30 kummassakin päässä on sekä pysäytysverkko- että jarruvaijerijärjestelmä. T.T.

Päivitys 16.35: lisätty kuva Hawkista pysäytysverkossa

Päivitys 21.00: lisätty MiG-29:n ensivierailun vuosi ja kuva

Ensimmäisenä tapauksesta kertoi Keskisuomalainen: uutinen