Koeajot Kehäradalla alkoivat maaliskuun viimeisellä viikolla sähköradan toimivuuden testaamisella. Sitä ennen radantarkastusvaunulla oli mitattu raiteen geometriset ominaisuudet. Samaten turvalaitteiden ns. JKV-koeajot (Junien kulunvalvonta) oli saatu päätökseen.
"Koeajot sujuivat hyvin ja ne on nyt saatu päätökseen. Testiajoja tehtiin kaikkiaan kahtenatoista yönä kello 22:n ja 06:n välisenä aikana Kehäradan uuden osuuden pohjoisella raiteella", kuvaa Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta. "Joka yölle oli laadittu ennalta oma koeajosuunnitelma, minkä pohjalta kunkin yön testit suoritettiin." Koeajoissa tehtiin monipuolisesti erilaisia ajoaikavertailuja, esimerkiksi eri kuljettajien sekä lisäpainojen kanssa. Tunneliosuudella testattiin muun muassa FLIRT-junien kiihdytys- ja jarrutuskäyttäytymistä maan alla olevissa neljänkymmenen promillen laskuissa ja nousuissa. Lisäksi testattiin paljon erilaisia tietojärjestelmiä, jotka liittyvät esimerkiksi junien paikantamiseen, kuulutusjärjestelmiin sekä lipunmyyntiin.
Koeajojen perusteella päädyttiin siihen, että Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla (lue aiheesta tarkemmin jutun lopussa olevasta linkistä). Erityisiä nopeita junia Helsingin keskustasta lentoasemalle ei ole mahdollista sovittaa vilkkaan muun liikenteen sekaan Kehäradan itäisen osuuden muodostavalle pääradalle. Viimeiset koeajot ajetaan erillisen ohjelman mukaan toukokuun loppupuolella. Matkustajat pääsevät Kehäradan junien kyytiin 1. heinäkuuta alkaen, kun liikennöinti uudella rataosuudella alkaa. +TT+
Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehä-radalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.
|
|||