Koeajot FLIRT-junilla: Kehäradalla pysähdytään sittenkin kaikilla asemilla

keharata_koeajo_liikennevirastoHeinäkuussa avattava Kehärata mahdollistaa sen, että keskustasta pääsee ensimmäistä kertaa junalla Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Uusimman tiedon mukaan junat pysähtyvät kaikilla radan varrella olevilla asemilla. Matka keskustasta Tikkurilan kautta lentoasemalle vie 27 minuuttia ja Myyrmäen kautta 32 minuuttia.

Aiemmin oli arvioitu, että muutamia asemia saatetaan ohittaa aikataulusyistä. Maalis- ja huhtikuun vaihteessa Kehäradalla Stadler FLIRT Sm5 -kaupunkijunilla (Fast Light Innovative Regional Train) tehtyjen koeajojen jälkeen on kuitenkin päädytty siihen, että liikenteen käynnistyessä 1. heinäkuuta junat pysähtyvät kaikilla asemilla.

”Kaikilla asemilla pysähtyminen on asiakkaille helposti muistettava reitti. Vaihtoehto ei myöskään pidennä merkittävästi matka-aikaa lentoasemalle”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.

Tutkittavana oli kaksi liikennöintimallia. Kaikilla asemilla pysähtymisen vaihtoehtona oli malli, jossa Kehäradan junat olisivat ohittaneet Käpylän, Tapanilan ja Ilmalan asemat. Koeajojen perusteella osoittautui, että asemia ohittamalla ei ole saatavissa sellaisia säästöjä, että se olisi perusteltua.

keharata_lentoasema_grafiikka_PES_arkkitehditPäiväliikenteessä Kehäradan I- ja P-junien vuoroväli on 10 minuuttia, klo 19-22 vuoroväli on 15 minuuttia ja hiljaisina aikoina klo 4-6 ja klo 22-24 vuoroväli on 30 minuuttia.

Viimeinen juna lentokentältä lähtee noin klo 1.15, jolloin myös puolenyön aikaa saapuvilta lennoilta on junayhteys keskustaan.

Kehäradan junien kirjaintunnus on I Helsingistä vastapäivään Tikkurilan kauttavilla kiertävillä junilla. Tunnus on P Helsingistä Myyrmäen kautta myötäpäivään kiertävillä junilla. Nykyinen M-junatunnus jää historiaan.

Kehäradan avautuminen mullistaa myös Vantaan joukkoliikenteen. Itä- ja Länsi-Vantaan välinen poikittaisliikenne on aiempaa tehokkaampaa ja tiiviimpää ja kulkee nyt entistä vahvemmin raiteilla. Vantaan bussilinjasto uudistuu elokuussa, kun varsinainen liityntälinjasto otetaan käyttöön. +TT+

Lue myös laajemmat Lentoposti.fi -jutut aiheesta: