tilapäisen vaara-alueen EFD436 perustamista Helsingin ylle ja eteläpuoliselle merialueelle. Ilmailuliitto vastustaa hanketta, sillä vaara-alue sijoittuisi Suomen vilkkaimman yleisilmailukentän Helsinki-Malmin toisen tulo- ja menoliikenteen reitille.
Vaara-alueita halutaan perustaa myös Hankoon ja Tammisaareen. Ilmailuliiton mukaan niissäkin on huomioitava myös yleisilmailun toimintaedellytykset. Suunniteltu EFD436 sijaitsisi ilmailullisesti pääkaupunkiseudun ahtaimmalla alueella.
Miehittämättömän ilmailun salliminen Malmin lentoasemalle johtavilla reiteillä nähdään myös lentoturvallisuusriskinä. Suomen Ilmailuliitto esittää, että suunnitellun tilapäisen vaara-alueen pohjoisreuna siirrettäisiin etelämmäksi siten, että Helsingin kantakaupungin meluntorjunta-alueen ja suunnitellun D-alueen väliin jäisi VFR-liikenteen käytävä. Lisäksi Puolustusvoimien UAV-koulutustoiminta tulisi Ilmailuliiton mukaan suunnata jo olemassa oleville rajoitusalueille Helsingin edustalla. Tällaista päivittäistä toimintaa ei tulisi suunnitella eikä sallia vilkkaan yleisilmailun kanssa samaan ilmatilaan. Ilmailuliiton mukaan ongelmia on nähtävissä myös Hangon lentopaikalla ja Tammisaaressa, joka on suosittua vesikonealuetta. Puolustusvoimat suunnittelee niille vaara-alueita EFD434 Tammisaari ja EFD435 Hanko. Molempien alueiden toimintaedellytykset tulisi turvata yleisilmailulle. Näilläkin alueilla Puolustusvoimien UAV-koulutustoiminta tulisi Ilmailuliiton mukaan suunnata pääasiassa jo olemassa oleville vaara- ja rajoitusalueille.
Toiveena olisi myös esitysjärjestelmä, jonka avulla lennon suunnittelijalla olisi käytettävissään ajan tasainen tieto ilmatilan varaustilanteesta. Sekä menetelmien ja ohjestuksen luonti, joilla jo ilmassa oleva ilma-alus voisi vaihtaa VHF-radiolla liikenneilmoitukset reitillään olevan UAV-toimijan kanssa.
|
|||