JETX-hankkeessa mukana Embraer, Bombardier, Pilatus ja Textron - kiinnostus hankkeeseen odotettua

LJ-2_150323Suomen Ilmavoimien ja Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen JETX-hanke on herättänyt odotettua kiinnostusta. Hankkeesta kilpailemaan valittiin heinäkuussa 2025 neljä tunnettua lentokonevalmistajaa. Mukana ovat Bombardier Inc., Embraer Executive Aircraft Inc., Pilatus Aircraft Ltd. sekä Textron Aviation Inc. Alustavat tarjouspyynnöt lentokoneista on jo lähetetty näille neljälle toimijalle.

JETX-hankkeessa on määrä korvata täysimääräisesti kolmen nykyisen Gates Learjet 35A/S (LJ) -liikesuihkukoneen suorituskyky kolmella uudella kevyellä tai keskikokoisella liikesuihkukoneella. Hankkeen kokonaisarvo on lentokoneet ja eräät tukijärjestelyt huomioiden 49 miljoonaa euroa. Hankinta sisältää myös mm. alustavan varaosien toimituksen ensimmäisen kolmen käyttövuoden ajaksi.

Hankkeen valmistelussa Puolustusvoimat on tukeutunut omaan markkinakartoitukseen. Hankkeen osallistumishakemuspyynnön odotettiin vastauksia useilta lentokonevalmistajilta 9. heinäkuuta 2025 mennessä. Nämä odotukset toteutuvat, sillä mukana on nyt neljä erittäin varteenottavaa lentokonevalmistaja eli Bombardier Inc., Embraer Executive Aircraft Inc., Pilatus Aircraft Ltd. ja Textron Aviation Inc.

Puolustusvoimien logistiikkalaitos tarkasti saadut osallistumishakemukset varmistaen, että ehdokkaat täyttävät ennalta asetetut vähimmäisvaatimukset osallistumiskelpoisuuden osalta. Kaikkien mukana olevien valmistajien portfoliosta löytyy hankkeen vaatimukset täyttävää lentokonekalustoa eri koko- ja hintaluokissa.

Tarjottuja konetyyppejä ei kuitenkaan ole vielä tässä vaiheessa tiedossa, eikä niihin liittyviä tietoja ole käytettävissä ennen lopullisten tarjousten jättämistä ja niiden analysointia.

Bombardierin valmistamista liikesuihkukoneista pienin ja edullisin konetyyppi on Challenger 3500, jonka hinta on noin 25 miljoonaa euroa. 

OH-TFE_020725Aiemmin Bombardier edusti myös Learjet-liikesuihkukoneita, kunnes se vuonna 2022 sulki kyseisen tuotantolinjan. Bombardier keskittyi tuottavampien Challenger- ja Global-liikesuihkukoneiden kehittämiseen ja valmistukseen.

Embraerin valikoimassa on esimerkiksi noin 20 miljoonaa Praetor 600 sekä noin 12 miljoonaan euroa maksava Phenom 300E.

SE-RVD_200824Pilatuksen valikomassa on rahtiovella varustettu PC-24, jonka hinta on noin 12 miljoonaa euroa. Ilmavoimilla on nykyisin yhteiskonekäytössä Pilatus PC-12 NG -koneita.

Textron puolestaa edustaa mm. Cessnaa, jonka valikoimasta sopivia vaihtoehtoja voisivat olla Cessna Citation Ascend, jonka hinta on noin 16 miljoonaa euroa sekä Cessna Citation CJ4 Gen3, jonka hinta on noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Cessna_fleet_1Alustava tarjouspyyntö lähetettiin lentokonevalmistajille jo heinäkuun aikana. JETX-hankkeen hankintamenettely etenee neuvottelumenettelynä siten, että neuvotteluvaihe alkaa syys-lokakuussa 2025.

Neuvottelujen päätyttyä hankintayksikkö toimittaa lopullisen tarjouspyynnön. Tarjousten arviointi sekä hankintapäätöksen tekeminen ja sopimuksen allekirjoittaminen on tavoitteena toteuttaa vuoden 2026 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Kyseessä on kuitenkin alustava aikataulu, jota tarkennetaan tarvittaessa hankintamenettelyn edetessä. JETX-kaluston toimitukset pyritään sovittamaan LJ-kaluston poistamisen aikatauluun, joka on suunniteltu tapahtuvaksi vuoden 2026 aikana. Uuden kaluston toimitusaikataulun ja koulutusjärjestelyjen tarkentuessa Ilmavoimat tarkentaa aikataulua tarvittaessa.

Hankinnassa noudatetaan soveltuvaa hankintalainsäädäntöä sekä Puolustusvoimien sisäisiä ohjeita.

Learjet_rullaaHankinnalle on määritetty ehdottomia vähimmäisvaatimuksia yleisellä tasolla ja neuvottelumenettelyn edetessä vaatimuksia tullaan tarkentamaan ja täydentämään hankintayksikön operatiivisten ja toiminnallisten tarpeiden mukaisesti.

Mukana ovat kriittiset, ensisijaiset ja toissijaiset vaatimukset, jotka on toimitettu hyväksytyille ehdokkaille. Kriittisten vähimmäisvaatimuksien täyttämisestä ei neuvotella.

JETX-liikesuihkukoneelta vaaditaan sopivuutta jopa 3400 kilometrin pituisille reiteille, jolloin se mahdollistaisi käytännössä suorat lennot Helsinki-Vantaalta Lissaboniin saakka. JETX-kalustoa on määrä käyttää yhteyskoneena myös kotimaan sisällä.

Learjet_Jokioisilla_2018Suunnitelmat nykyisen LJ-kaluston tulevaisuuden käytöstä tarkentuvat uuden kaluston toimitusajan tarkentuessa ja myynti on yksi vaihtoehto. Koneita on niiden hankinnan yhteydessä kuitenkin modifioitu merkittävästi mm. asentamalla ripustimet. Näiden modifikaatioiden myötä kaluston hyödyntämisessä siviili-ilmailussa voi olla rajoitteita. MH 

Lentoposti.fi uutisoi JETX-korvaushankkeesta ensimmäisenä joulukuussa 2024.

Lue myös aikaisemmat uutisemme aiheesta: