JETX-hankkeessa on määrä korvata täysimääräisesti kolmen nykyisen Gates Learjet 35A/S (LJ) -liikesuihkukoneen suorituskyky kolmella uudella kevyellä tai keskikokoisella liikesuihkukoneella. Hankkeen kokonaisarvo on lentokoneet ja eräät tukijärjestelyt huomioiden 49 miljoonaa euroa. Hankinta sisältää myös mm. alustavan varaosien toimituksen ensimmäisen kolmen käyttövuoden ajaksi. Hankkeen valmistelussa Puolustusvoimat on tukeutunut omaan markkinakartoitukseen. Hankkeen osallistumishakemuspyynnön odotettiin vastauksia useilta lentokonevalmistajilta 9. heinäkuuta 2025 mennessä. Nämä odotukset toteutuvat, sillä mukana on nyt neljä erittäin varteenottavaa lentokonevalmistaja eli Bombardier Inc., Embraer Executive Aircraft Inc., Pilatus Aircraft Ltd. ja Textron Aviation Inc. Puolustusvoimien logistiikkalaitos tarkasti saadut osallistumishakemukset varmistaen, että ehdokkaat täyttävät ennalta asetetut vähimmäisvaatimukset osallistumiskelpoisuuden osalta. Kaikkien mukana olevien valmistajien portfoliosta löytyy hankkeen vaatimukset täyttävää lentokonekalustoa eri koko- ja hintaluokissa. Tarjottuja konetyyppejä ei kuitenkaan ole vielä tässä vaiheessa tiedossa, eikä niihin liittyviä tietoja ole käytettävissä ennen lopullisten tarjousten jättämistä ja niiden analysointia. Bombardierin valmistamista liikesuihkukoneista pienin ja edullisin konetyyppi on Challenger 3500, jonka hinta on noin 25 miljoonaa euroa.
Embraerin valikoimassa on esimerkiksi noin 20 miljoonaa Praetor 600 sekä noin 12 miljoonaan euroa maksava Phenom 300E.
Textron puolestaa edustaa mm. Cessnaa, jonka valikoimasta sopivia vaihtoehtoja voisivat olla Cessna Citation Ascend, jonka hinta on noin 16 miljoonaa euroa sekä Cessna Citation CJ4 Gen3, jonka hinta on noin yhdeksän miljoonaa euroa.
Neuvottelujen päätyttyä hankintayksikkö toimittaa lopullisen tarjouspyynnön. Tarjousten arviointi sekä hankintapäätöksen tekeminen ja sopimuksen allekirjoittaminen on tavoitteena toteuttaa vuoden 2026 ensimmäisen neljänneksen aikana. Kyseessä on kuitenkin alustava aikataulu, jota tarkennetaan tarvittaessa hankintamenettelyn edetessä. JETX-kaluston toimitukset pyritään sovittamaan LJ-kaluston poistamisen aikatauluun, joka on suunniteltu tapahtuvaksi vuoden 2026 aikana. Uuden kaluston toimitusaikataulun ja koulutusjärjestelyjen tarkentuessa Ilmavoimat tarkentaa aikataulua tarvittaessa. Hankinnassa noudatetaan soveltuvaa hankintalainsäädäntöä sekä Puolustusvoimien sisäisiä ohjeita.
Mukana ovat kriittiset, ensisijaiset ja toissijaiset vaatimukset, jotka on toimitettu hyväksytyille ehdokkaille. Kriittisten vähimmäisvaatimuksien täyttämisestä ei neuvotella. JETX-liikesuihkukoneelta vaaditaan sopivuutta jopa 3400 kilometrin pituisille reiteille, jolloin se mahdollistaisi käytännössä suorat lennot Helsinki-Vantaalta Lissaboniin saakka. JETX-kalustoa on määrä käyttää yhteyskoneena myös kotimaan sisällä.
Lentoposti.fi uutisoi JETX-korvaushankkeesta ensimmäisenä joulukuussa 2024. Lue myös aikaisemmat uutisemme aiheesta:
|
|||