Finnair oli vastikään kertonut vuokranneensa jo toisen Airbus A320 -koneen miehistöineen liettualaiselta DAT LT:ltä. Nyt 3. helmikuuta Finnair kertoi jatkaneensa helmikuun lopulle päättyvän sopimuksen pituutta näiden koneiden osalta 30. huhtikuuta 2025 saakka. Ensimmäinen kone aloitti Finnairin lentojen operoinnin jo 3. joulukuuta 2024. DAT LT liikennöi yksittäisiä Finnairin lentoja eri kohteisiin Euroopassa. Liettualaisoperaattoria käytetään Berliinin-, Tukholman-, Budapestin-, Kööpenhaminan-, Frankfurtin-, Göteborgin-, Oslon-, Varsovan-, Krakovan-, Prahan-, Brysselin-, Hampurin-, Düsseldorfin-, Wienin-, Lontoon-, Amsterdamin-, Pariisin-, Rovaniemen ja Oulun-lennoilla. Kaikki DAT LT:n lennot liikennöidään alkuperäisen Finnairin aikataulun mukaisesti.
Finnair huomauttaa, että lennon operaattori voi vaihtua myös nopealla varoitusajalla, mutta tekevänsä parhaansa tiedottamalla muutoksista asiakkaitaan tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Finnair, työnantajaliitto Palta ja lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ovat neuvotelleet liikennelentäjiä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta jo elokuusta 2024 lähtien. Nyt helmikuussa 2025 neuvottelut ovat edelleen kesken ja työtaistelutoimet saattavat tuoda vaikutuksia Finnairin liikenteeseen. Finnair on jo aiemmin ilmoittanut vuokraavansa tanskalaisen Jettimen kalustoa touko-lokakuulle 2025 lentämään useita yhtiön reittejä. Vuokrasopimus tanskalaisen Jettime A/S:n kanssa sisältää yhden 189-paikkaisen Boeing 737-800 -kapearunkokoneen ja sen on määrä tukea Finnairin liikennettä vuoden 2025 vilkkaalla kesäaikataulukaudella toukokuusta lokakuuhun. Finnair poisti pandemian aikana käytöstä useita kapearunkokoneita eikä ole hankkinut tilalle korvaavaa omaa kapasiteettia. Lue myös:
|
|||