Finnair on käyttänyt DAT LT:n Airbus A320 ja A321 -kapearunkokoneita miehistöineen lennoillaan 3. joulukuuta 2024 lähtien. Ensivaiheessa Finnair kertoi vuokranneensa kapasiteettia tukemaan yhtiön vilkasta lomakautta ja myöhemmin täydentämään yhtiön omaa kapasiteettia. Liettualaisoperaattorin koneet ovat joulukuusta 2024 lähtien operoineet jo satoja Finnairin lentoja. DAT LT:n koneita on käytetty yksittäisillä lennoilla Berliinin-, Tukholman-, Budapestin-, Kööpenhaminan-, Frankfurtin-, Göteborgin-, Oslon-, Varsovan-, Krakovan-, Prahan-, Brysselin-, Hampurin-, Düsseldorfin-, Münchenin-, Wienin-, Lontoon-, Amsterdamin-, Pariisin-, Rovaniemen- ja Oulun-reiteillä. Lennot on liikennöity alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Aiemmin Finnair julkisti DAT LT:n operoivan myös 1. kesäkuuta - 25. lokakuuta 2025 välisenä aikana yhtiön Barcelonan lennot. Aiemmin Barcelonan lennot operoi Finnairille oneworld-kumppani Iberia. Liettulaisoperaattorin vuokrakoneiden ohjaamo- ja matkustamomiehistö tulevat DAT:lta, ja lentojen palvelukonsepti on modifioitu Finnairin konsepti. DAT:n miehistö palvelee asiakkaita englanniksi. Internetyhteys ei ole saatavilla DAT:n operoimilla lennoilla. Finnair huomauttaa, että lennon operaattori voi vaihtua myös nopealla varoitusajalla, mutta tekevänsä parhaansa tiedottamalla muutoksista asiakkaitaan tekstiviestillä tai sähköpostilla. Finnair on vuokrannut wetlease-sopimuksella kapasiteettia myös tanskalaiselta Jettimelta, jonka kalustoa nähdään Finnairin reiteillä 4. lokakuuta 2026 saakka. Tällä hetkellä Finnairin lentoja operoi yksi Jettimen 189-paikkainen Boeing 737-800 ja toinen vuokrakone tulee käyttöön syyskuussa 2025. Sopimus Jettimen kanssa alkoi 25. helmikuuta 2025. Finnair poisti pandemian aikana käytöstään useita kapearunkokoneita eikä ole sen jälkeen hankkinut uutta korvaavaa omaa kapasiteettia. Finnair on poistanut laivastostaan kolme A319-konetta (OH-LVA, OH-LVB ja OH-LVK) sekä neljä A321ceo-konetta (OH-LZA, OH-LZB, OH-LZC ja OH-LZD). Tammikuussa 2017 Finnair kertoi odottavansa, että sen kapearunkolaivastosuunnitelma valmistuisi kevään 2017 aikana. Marraskuussa 2019 Finnair arvioi, että kapearunkolaivaston uudistuksessa olisi kyseessä noin 3,5-4 miljardin euron investointi. Hanke on siis edelleen kesken ja Finnairin laivastosta on poistunut useita kapearunkokoneita. Finnair onkin ulkoistanut merkittävän määrän Euroopan-lennoistaan DAT LT:lle ja Jettimelle. Vuonna 2019 Finnair kertoi, että päätöksiä kapearunkolaivastouudistuksesta ollaan tekemässä vuoteen 2025 mennessä päättyvällä strategiakaudella. Lokakuussa 2024 Finnair kertoi päätöksiä asian osalta tehtävän seuraavan 1-2 vuoden sisään. Lue myös:
|
|||