Kiitoteiden käytön poikkeukset näkyvät taas Finavian WebTrak-palvelussa

webtrak_finavia(päivittynyt 20.45) Lentokoneiden reitit ja melun näyttävä Finavian WebTrak-palvelu kertoo millä tavoin kesän liikennealueiden kunnostustyöt Helsinki-Vantaalla vaikuttavat lentoreitteihin erityisesti myöhään illalla. Palvelu oli suljettuna huoltotöiden takia ja ainakin koneiden rekisteritunnukset on poistettu.

WebTrak-palvelu tarjoaa yksityiskohtaista tietoa muun muassa lentokoneen sijainnista, korkeudesta ja tyypistä noin 70 kilometrin etäisyydeltä Helsinki-Vantaan lentoasemasta.

"Palvelu on ollut käytössä reilun vuoden ja on osoittautunut suosituksi. Etenkin lentoaseman lähialueiden asukkaat ovat olleet siitä kiinnostuneita, sillä sieltä löytyy kattavat tiedot lentokoneiden reiteistä", kertoo kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen Finaviasta.

bio_mikko_viinikainen_1Palvelu helpottaa ymmärtämään lentoreittien sijainnit, lentokoneiden korkeuden ja tuuliolojen vaikutuksen kiitoteiden käyttöön. Palveluun kirjautuvat melutiedot yhdeksältä melumittausasemalta lentoaseman ympäristöstä.

Tiedot kaikkien lentokoneiden reiteistä tulevat lennonjohdon tutkasta. Sotilas-, hälytys- ja viranomaislennot eivät näy palvelussa. Turvallisuussyistä lennot näkyvät tunnin viiveellä.

Viimeisten muutosten jälkeen lentokoneiden tunnistetiedot ovat vähentyneet. Nykyisin WebTrak-palvelusta ei enää näy lentokoneen rekisteritunnus. Liikennekoneista tietoina on tarjolla lennonnumero, konetyyppi, lähtö- ja määräkenttä sekä korkeus ja nopeustiedot.

Yleisilmailukoneista esillä on vain korkeus ja nopeustiedot. Esimerkiksi Tukholman Arlandan lentokentän liikenteestä tarjolla oleva vastaava WebTrak-palvelu sisältää edelleen myös rekisteritunnuksen.

Reaaliaikaista liikennettä Suomen yläpuolella voi tosin edelleen seurata rekisteritietoineen Flightradar24.com -palvelun kautta. Se näyttää liikennekoneiden sijainnit niiden lähettämän ADS-B-datan (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) perusteella.

WebTrakin tiedot lentokoneiden reiteistä tulevat puolestaan kattavammin lennonjohdon toisiotutkasta. Siten palvelu tallentaa esimerkiksi Helsinki-Malmilta operoivien tutkavastaajalla eli transponderilla varustettujen yleisilmailukoneiden liikennettä.


Helsinki-Vantaan lentoliikennealueita korjataan tänäkin kesänä

Helsinki-Vantaan lentoliikennealueilla rakennetaan uutta ja remontoidaan kesäkaudella 2014. Töihin kuuluu mm. lentokoneiden uusien jäänpoistoalueiden rakentamista sekä rullausteitä päällystämistä. Jäänpoistoalueiden kehittäminen vähentää toiminnasta talvisin aiheutuvaa kuormitusta vesistöön. Kesän töillä on jonkin verran vaikutusta lähialueen lentokonemeluun, sillä rullausteiden kunnostus aiheuttaa muutoksia lentokoneiden reitteihin huhtikuusta kesäkuuhun.

EFHK_closeup_RWY04_end_2Kun kiitotie 15/33 eli kiitotie 2 on suljettu 14.4. - 13.6. klo 6 - 23, lännen ja lounaan puoleisilla tuulilla lentomelua havaitaan enemmän Keravan suunnassa. Lentomelu puolestaan vähenee Nurmijärven suunnassa. Yöaikaan klo 23 - 6 liikenne on normaalia.

Lentokoneet ovat vuosien aikana muuttuneet vähämeluisimmiksi – vuonna 1990 Lden 55 dB melualueella (lentokoneiden melu ylittää vuositasolla päivä-ilta-yömelutason 55 desibeliä) asui pääkaupunkiseudulla 97 000 ihmistä, vuonna 2011 noin 14 000.

Samaan aikaan lentoliikenteen matkustajamäärät Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat kasvaneet voimakkaasti. Vuonna 1990 matkustajia Helsinki-Vantaalla oli noin 8 miljoonaa, vuonna 2013 yli 15 miljoonaa. Pääkaupunkiseudulla tie- ja raideliikenteen melun piirissä asuu noin miljoona ihmistä.

WebTrak-palvelu tarjoaa historiatietoa lentoliikenteestä kolmelta edelliseltä kuukaudelta sekä mahdollisuuden mitata ohi lentävän lentokoneen etäisyyden ja korkeuden esimerkiksi omaan asuinpaikkaan nähden.

WebTrakin kautta voit myös antaa palautetta yksittäisestä koneesta. Palautteet käsitellään ja ne kirjautuvat Finavian ympäristöpalautejärjestelmään.

Finavian WebTrak -palvelu

Päivitys 20.45: Lisätty tieto rekisteritunnusten poistamisesta WebTrak-palvelusta.

Lue myös: