Voimakkaasti kasvaneet Lähi-idän lentoyhtiöt kuten esimerkiksi Emirates, Etihad Airways ja Qatar Airways luovat maailman muille aivan uudenlaisen kilpailutilanteen maantieteellisen sijaintinsa avulla. Airbusin markkinaennusteen mukaan pelkästään lyhyillä ja keskipitkillä reiteillä operoitavilla Airbus A320- ja Boeing 737 -koneilla yhtiöt tavoittavat noin neljän tunnin lentomatkan päästä 40 prosenttia maailman väestöstä ja 17 prosenttia bruttokansantuotteesta. Seuraavan kokoluokan koneilla kuten Airbus A330- ja Boeing 787- koneiden avulla noin kahdeksan tunnin lentomatkan päästä tavoitetaankin jo 87 prosenttia maailman väestöstä sekä 64 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Alueen nuoret lentoyhtiöt ovat kasvaneet erittäin nopealla tahdilla. Emirates aloitti operaatiot vuonna 1985 ja nyt se kuljettaa matkustajia yli 220 koneen laivastolla. Vuodesta 2008 lähtien se on yksin A380-koneilla kuljettanut yli 27 miljoonaa matkustajaa. Kyseisiä jättikoneita on sen laivastossa jo 50. Vuonna 2003 perustettu Etihad Airways operoi yli sadan koneen laivastolla kuljettaen vuosittain jo yli 11,5 miljoonaa matkustajaa. Se operoi mm. Airbus A380 ja Boeing 787 -koneilla. Tilauskirjassa on myös yli 60 Airbus A350 XWB -konetta.
Sijaintinsa lisäksi kilpailutilannetta kiristää myös raha ja öljy. Niitä molempia löytyy Lähi-idän alueelta ilmeisen loputtomasti, sillä jättimäisten lentokonetilausten lisäksi myös lentokentät kasvavat nopeasti aivan uusiin miljoonaluokkiin. Esimerkkinä kehityksestä on Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien Dubain kansainvälinen lentokenttä (DXB), joka nousi maailman lentoasemien ykkössijalle kansainvälisten matkustajien määrällä mitattuna. Lentokentän matkustajamäärä nousi vuoden 2014 aikana kuudella prosentilla ja uusi ennätys ylittää jo 70 miljoonan matkustajan rajan. Lue myös:
|
|||