Finavian huhtikuussa 2018 käynnistämä kehitys- ja peruskorjaushanke Tampere-Pirkkalan lentoasemalla valmistui aikataulun mukaisesti sunnuntaina 12. elokuuta. Lentoliikenne oli kokonaan keskeytetty kiitotiellä tehtävien töiden takia 17. heinäkuuta lähtien. Remontti eteni hyvin aurinkoisen ja helteisen sään ansiosta, joka toki oli rankempaa työntekijöille. Nyt valmistuneen yli 17 miljoonan euron investointi nostaa kentän kapasiteettia ja tukee osaltaan koko Pirkanmaan elinvoimaisuutta ja saavutettavuutta.
Virallinen avauslento nousi ilmaan uudelleen päällystetyltä kiitotieltä maanantaiaamuna 13. elokuuta kello 05.25. Kyseessä oli AirBalticin lento BT538 kohti Riikaa. AirBalticin Bombardier dash Q400 -kone oli saapunut Pirkkalaan jo aamuyöllä kello 00.40.
Maanantai jatkui avauslennon jälkeen vilkkaana, kun yleisilmailijoiden ja Ilmavoimien ohella muut kentän käyttäjät Norra, SAS ja Patria Pilot Traingin käynnistivät lentotoimintansa uudelleen. Tampere-Pirkkalan on operaatiomäärältään Finavian lentokenttäverkoston toiseksi vilkkain lentoasema. Alkuvuoden aikana tammikuusta kesäkuuhun matkustajamäärä oli kasvanut 10,6 prosentilla 122 000 matkustajaan.
Viiden kuukauden mittainen remontti ei sen myötä näy koko vuoden luvuissa merkittävästi. Vuoden 2017 aikana Tampere-Pirkkalan kautta kulki 230 000 matkustajaa ja vuoden 2018 osalta arvio on noin 215 000 matkustajaa.
"Uusien, leveiden kääntöpaikkojen ansiosta pystymme palvelemaan myös laajarunkokoneita. Peruskorjauksessa päästiin uusimaan myös kenttävalaistus energiatehokkaaseen led-teknologiaan ja parantamaan jäänestoaineiden talteenottoa ja suojauksia. Uudet ILS-laitteet parantavat lentoliikenteen operointimahdollisuuksia myös huonoissa sääolosuhteissa", kertoo Nurminen.
Kiitotien päällyste on rakenteeltaan 1,7 metriä paksu. Pinnassa on noin 15 cm paksuinen asfalttipäällyste, jonka alla on kantava noin 20cm väliosa. Sen alla on 105 cm louhetta ja pohjalla 30 cm paksuinen suojakerros. 2700 metrin pituisen kiitotien alla kulkee paljon sähkö- ja telekaapeleita ja urakan aikana kaapelointitöitä kertyi yli 10 kilometrin verran. Remontin aikana asennettiin mm. 150 uutta LED-valaisinta. Asfalttia päällystykseen käytettiin 60 000 tonnia. Määrä vastaa 20 kilometrin mittaista moottoritien pätkää. Kokonaisuudessaan päällystettävä alue oli 330 000 neliömetriä.
Remontin myötä käyttöön saatiin myös uusi K-rullaustie, joka parantaa kiitotien kapasiteettia merkittävästi. Rullaustiestä on hyötyä erityisesti Patria Pilot Trainingin koulukoneiden operoinnissa.
Asematasoaluetta laajennettiin peruskorjauksen yhteydessä 22 000 neliömetrillä ja kaikkiaan maata vaihdettiin huimat 26 000 kiintokuutiota. Asematasolla kaivettiin jopa 5-6 metrin syvyyteen.
Lentokenttäalueelle rakennetaan remontin päätteeksi myös uusi paloharjoitusalue. Lentoliikenteen keskeytymisen tuoma hiljaisuus hyödynnettiin myös terminaalin edustalla, kun pysäköintialueet päällystettiin uudelleen. Kaikkiaan Tampere-Pirkkalan lentoasemalla on noin 500 pysäköintipaikkaa. "Näin laaja kehitys- ja peruskorjaushanke on aina iso ponnistus, sillä valmistumista määrittävät tiukat aikataulut ja töitä tehdään haastavissa olosuhteissa", jatkoi Nurminen.
Lue myös:
|
|||