MagniX ja AeroTEC suorittivat 28. toukokuuta ensimmäisen lennon 10-paikkaisella sähkömoottoroidulla Cessna 208B Grand Caravan -koneella (N32EL). Kyse on toistaiseksi maailman suurimman sähkölentokoneen ensilennosta ja yhdestä askeleesta kohti sähköisen ilmailun vallankumousta.
Cessna 208B Grand Caravanin moottori on korvattu MagniX:n valmistamalla sähköisellä voimalinjalla. Lentokoneeseen on asennettu magni500-voimalinja, joka tuottaa 750 hevosvoimaa eli 560 kW. Se on jo aiemmin lentänyt de Havilland Canada DHC-2 Beaver-koneessa joulukuussa 2019.
Noin 135 kilon painoinen Magni500-sähkömoottori soveltuu valmistajan mukaan käytettäväksi mm. Beaver, Cessna Caravan, King Air ja Otter-koneissa. Toistaiseksi akkukapasiteetti mahdollistaa vain noin 160 kilometrin toimintamatkan.
eCaravanin ensilento toteutui torstaiaamuna 28. toukokuuta paikallista aikaa AeroTEC:n koelentokeskuksessa Grant Countyn kansainvälisellä lentoasemalla Moses Lakessa Washingtonin osavaltiossa. Toimijoiden mukaan lento sujui odotusten mukaisesti.
Kyse maailman suurimman sähkömoottoroidun kaupalliseen liikenteeseen suunnitellun ilma-aluksen ensilennosta. Tämä 30-minuuttinen ja 2500 jalan korkeuteen maanpinnasta noussut lento on merkittävä saavutus sähköisessä ilmakuljetuksessa ja se tullee osaltaan nopeuttamaan sähköisen ilmailun vallankumousta.
![MagniX:n kehittämä sähköinen voimalinja on nyt lentänyt de Havilland Canada Beaverissä sekä Cessna 209B Grand Caravanissa. Kuva: MagniX. MagniX_erot](http://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=48936&g2_GALLERYSID=b2a83899f008ed8c7880bda19aa5e314)
Lue myös: