Vetypolttokennolla taivaalle - Universal Hydrogen suoritti koelennon Dash 8-300 -matkustajakoneella

UH_2Universal Hydrogen on suorittanut onnistuneen koelennon de Havilland Canada Dash 8-300 -potkuriturbiinikonella, jonka toinen voimanlähde toimi vetypolttokennoista saadulla energialla. Hankkeen tavoitteena on nostaa vedyn tarjoamalla energialla ilmaan ATR-matkustajakone vuonna 2025.

Lightning McClean -nimen saanut modifioitu 40-paikkainen Dash 8-300 -matkustajakone nousi ilmaan kello 8.41 PST-aikaa Moses Lakesta Grant Countyn lentokentältä. Koelentokoneen toisen moottorin paikalle oli asennettu MagniX:n megawattiluokan vetypolttokennolla toimiva voimalinja. Normaalisti konetyypin matkuustajamäärä olisi 50. Ensilennolla oli mukana vain ohjaajat ja koelentohenkilöstöä.

Tämä ensimmäinen vetypolttokennoa energianlähteenään hyödyntänyt koelento kesti 15 minuuttia ja lennon aikana noustiin 3500 jalan korkeuteen. Koelennon aikana fossiilisella lentopolttoaineella toiminut toinen moottori asetettiin lähes tyhjäkäynnille ja koelentokone lensi hetken aikaa vain vetypolttokennon tarjoamalla energialla.

Kyse on suurimmasta vetypolttokennolla taivaalle nousseesta lentokoneesta ja historian toisesta vetyä polttoaineenaan käyttävän lentokoneen lennosta. Ensimmäisen lennon vetypolttoaineella lensi vuonna 1988 Tupolev Tu-155 -lentokone.

Universal Hydrogen on suorittanut koelento-ohjelmaa jo noin kahden vuoden ajan FAA:n erikoishyväksynnällä. Ensimmäistä lentoa, joka toteutettiin 2. maaliskuuta 2023 seurasivat vetylentokoneita hankkivia asiakkaita Yhdysvalloista ja Euroopasta. Mukana olivat mm. Connect Airlines ja Amelia.

UH_1Connect Airlines aikoo olla Pohjois-Amerikan ensimmäinen nollapäästöinen lentoyhtiö. Se aikoo muuntaa 75 ATR 72-600 -potkuriturbiinikonetta käyttämään vetypolttokennoilla toimivaa voimalinjaa. Solmittu sopimus sisältää optiot vielä 25 lentokoneelle.

Universal Hydrogenilla on tilauskirjassa jo 247 muutostyötä nykyisin lentokoneisiin 16 asiakkaalta ympäri maailman.

Vedyn käyttö ilma-aluksissa olisi merkittävä päästövähennystoimi, mutta se ei yksinään riitä päästötavoitteiden saavuttamiseen. Sen lisäksi tarvitaan entistä enemmän synteettisiä lentopolttoaineita. MH

Lue myös: