Lentokonesiirrossa vaurioituneen Finnairin A350-900 -koneen korjausaikataulu on yhä avoinna

Finnair_tekniikka_leko7_ulkoaFinnairin Airbus A350-900 (OH-LWH) on ollut jo yli kuukauden poissa taivaalta ja tuottavasta toiminnasta. Syynä on 5. elokuuta 2025 lentokonesiirron yhteydessä tapahtunut vaurio. Finnair tekee korjaustoimissa yhteistyötä Airbusin kanssa ja korjaustoimet tehdään täsmälleen ohjeistuksen mukaisesti. Yhden laajarunkokoneen puuttuminen liikenneohjelmasta on johtanut jo lokakuulta useiden menopaluulentojen perumiseen. Finnair on kuitenkin saanut kaikki matkustajat uudelleen reititettyä kohteisiinsa.

Finnair_tekniikka_leko7_A350siipiFinnairin Airbus A350-900 -laajarunkokone vaurioitui, kun sitä siirrettiin lennon jälkeen terminaalilta Leko 7 -huoltohalliin. Kone osui siirron aikana huoltohallin rakenteisiin eli todennäköisesti hallin suureen liukuoveen. Finnair ei tiedusteltaessa kommentoinut lentokoneeseen tulleen vaurion paikkaa tai laajuutta.

Todennäköinen vauriokohta on konetta hinattaessa tullut siiven johtoreunaan tai siivenkärkievään eli wingletiin. Näistä jälkimmäinen on helpommin vaihdettavissa oleva osakokonaisuus kuin siiven johtoreunaan vauriokorjaus.

A350_HEL_ARR_winglet_TLSA350-koneita on toimitettu kahdenlaisilla wingleteillä ja niitä molempia on myös Finnairin laivastossa. Wingletit ja siivenkärjen osat on valmistettu komposiitista käyttäen CFRP-ratkaisua (Carbon-Fibre Reinforced Plastic). 

Vauriotuneessa koneyksilössä OH-LWH on vanhanmalliset wingletit, kun esimerkiksi uudemmassa OH-LWM:ssä on noin puoli metriä suuremmat wingletit. Siipien kärkiväli säilyi tästä rakennemuutoksesta huolimatta kuitenkin ennallaan. Airbus A350-koneista runkonumerosta MSN216 eteenpäin on käytetty uusia suurempia wingletejä eli vuodesta 2018 eteenpäin.

Airbus A350 -kone on laajasti komposiittirakenteinen myös siiven osalta ja siinä on käytetty Corp-ratkaisua. Siiven johtoreunassa on kuitenkin mm. kuuden etureunan solakon osalta käytetty aluminiseosta. Niiden kohdalla on myös jäänpoistojärjestelmä. Mikäli vaurio on johtoreunassa on kyse laajemmasta ja mahdollisesti pidempikestoisesta korjaustoimesta.

Finnair_A350_winglet_1Muiden lentoyhtiöiden Airbus A350 -koneille on tapahtunut siipeen kohdistuneita vaurioita aiemminkin eli aivan uudesta asiasta ei korjausten osalta ole kyse.

Esimerkiksi syyskuussa 2024 Delta Air Linesin A350-koneen siivenkärki runnoi CRJ-900 -koneen sivu- ja korkeusvakaajat uuteen asentoon. Marraskuussa 2021 Ethiopian Airlinesin A350-koneen siivenkärki puolestaan otti kontaktia kiitotien pintaan laskeutumisen aikana.

Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle tehneensä vaurion arviointia yhdessä lentokonevalmistaja Airbusin kanssa. Lentokonevalmistajalla on oma korjausohjeensa suuren energian iskujen seurauksena tulleiden vaurioiden selvittämiseksi ja korjaamiseksi. Niiden avulla selvitetään metalli- ja komposiittiirakenteiden mahdolliset muutokset ja päätetään korjaustoimien laajuudesta.

Finnair painotti, että kaikki tarvittavat korjaustoimet toteutetaan täsmällisesti ja Airbusin ohjeiden mukaisesti ennen kuin kone palaa liikenteeseen. Korjauksen osalta tarkkaa aikataulua ei kuitenkaan ole vielä tiedossa.

Yhden laajarunkokoneen puuttumisella on luonnollisesti ollut vaikutuksia Finnairin kaukoreittien operointiin. Vaurion jälkeen peruttiin tuoreeltaan yksi edestakainen Hongkongin lento.

Finnair_A330Suuremmista haasteista Finnair selvisi siirtämällä Dallasin-reitin toisen päivittäisen lennon operoitavaksi Airbus A330-300 -koneella. Muutos on vaikuttanut hieman lentoaikaa pidentävästi, mutta lennot on kuitenkin voitu operoida.

Lokakuun osalta Finnair kertoo kuitenkin joutuneensa perumaan yhteensä 13 menopaluulentoa kohteisiinsa Yhdysvalloissa. Peruutukset on viestitty asiakkaille ja heidät on jo uudelleen reititetty. Näiden lisäksi myös muut yksittäiset muutokset tai peruutukset lentoihin ovat Finnairin mukaan edelleen mahdollisia ja niistä Finnair viestii suoraan asiakkailleen.

 

 

Lue myös: