"Alueelliset sääolosuhteet näkyivät lentotoiminnassa, sillä esimerkiksi Varsinais-Suomen, Hämeen ja Satakunnan alueella lentomäärät jäivät selkeästi alle pidemmän aikavälin keskiarvon", kertoi pelastusylitarkastaja Anna Mattila Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta.
Eniten lentoja lennettiin Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjanmaan alueilla sekä Meri-Lapin seudulla. Vähiten lentoja lennettiin Varsinais-Suomessa, Kanta- ja Päijät-Hämeessä sekä Pohjois-Lapissa. Vuoden 2025 palolennoista suurin osa heinäkuun puolenvälin ja elokuun alun välisenä aikana.
Metsäpalojen lentotähystys on lentokoneilla tapahtuvaa valvontaa maastopalojen havaitsemiseksi. Toiminnalla pyritään ehkäisemään maastopalojen leviäminen suureksi havaitsemalla ne ajoissa. Tähystyslennot nousevat ilmaan, kun Ilmatieteen laitoksen tuottama maastopalopaloindeksi nousee yli neljän. Maastopaloiksi luokitellaan mm. metsäpalot, ruohikkopalot ja turvetuotantoaluepalot.
Pääosin lentotoimintaa suorittavat vapaaehtoiset, jotka toimivat ilman korvausta. Tällä hetkellä kuudella tähystysreitillä toiminnasta vastaa yritys. Lentokoneella tehtävä palolento mahdollistaa savuhavainnon aiheuttajan varmistamisen, kun mastossa olevan kameran osalta havaintokyky on rajallisempi. Lentokone voi lentää lähemmäs ja tarkastaa aihettaako savun esimerkiksi nuotio, roskien polttoa tai kulotus vai oliko kyseessä sittenkin pölyävä hiekkatie. Mikäli savuhavainto vahvistuu maastopaloksi voidaan lentokoneesta havaita millainen palo on ja mihin suuntaan se etenee. Lisäksi paikalta saadat tiedot mahdollisesta vedenottopaikasta sekä siitä kuinka lähelle palopaikkaa on mahdollista päästä tietä pitkin.
Aluehallintovirastojen toiminta päättyy vuoden 2025 lopussa ja vuonna 2026 metsäpalojen tähystystoiminnan tehtävät siirtyvät sisäministeriölle valtion aluehallinnon uudistuksen myötä. Aluehallintoviraston mukaan muutoksella ei ole vaikutusta palveluun, vaan lentotähystystoiminta jatkuu normaalisti.
|
|||