Portugalin hallitus ilmoitti ostavansa viisi Embraer KC-390 -monitoimikuljetuskonetta osana maan ilmavoimien modernisointihanketta. Portugali on ensimmäinen asiakas Brasilian ilmavoimien jälkeen. Julkistetun tilauksen osalta toimitukset alkavat vuonna 2023. Embraer KC-390 -koneen ensilento tapahtui jo vuonna 2015. Kolmella koelentokoneella on lennetty yli 2200 lentotuntia ja Brasilian ANAC:n tyyppihyväksynnän se sai lokakuussa 2018. Sarjatuotanto on jo käynnistynyt ja ensimmäinen tuotantokone (004) on määrä toimittaa Brasilian ilmavoimille vuoden 2019 kolmannen neljänneksen aikana. Brasilia on tilannut 28 kuljetuskonetta. KC-390 on taktinen kuljetuskone, joka voidaan varustaa myös ilmatankkauskyvyllä tai palosammutuskoneeksi. Valmistajan mukaan konetyypin elinkaarikustannukset ovat markkinoiden edullisimmat. Nyt koneita ostanut Portugali on KC-390 -ohjelman suurin kansainvälinen kumppani. Maa on osallistunut konetyypin kehitykseen ja tuotantoon. Portugalin OGMA-Indústria Aeronáutica valmistaa koneeseen mm. keskirungon, paneeleja, muotosuojia ja laskutelineluukkuja. Portugalin viiden koneen toimitusten on määrä alkaa vuonna 2023. Uusilla KC-390 -koneilla korvataan aiemmat kuusi Lockheed Martin C-130H Hercules -kuljetuskonetta. Brasilian ja Portugalin vahvistettujen tilausten lisäksi Embraer on solminut aiesopimuksia konetilauksista ainakin Argentinan, Chilen, Kolumbian ja Tsekin kanssa. KC-390 on kahdella IAE V2500-E5 -suihkumoottorilla varustettu ylätasokone. Sen pituus on 35,2 metriä ja siipien kärkiväli 35,05 metriä. Kone on suurin, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. KC-390:n maksiminopeus (VMO) on 470 solmua ja MMO 0.8M. Lakikorkeus on 36000 jalkaa.
Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463 litraista pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistönjäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80.
KC-390:n kantama 23 tonnin hyötykuormassa on noin 2500 kilometriä ja pisimmillään siirtolennoilla jopa yli 8000 kilometriä. Maksimissaan kone voi kuljettaa rahtia 26 tonnia. Ramppialue mukaanluettuna rahtivolyymia olisi 170 kuutiometriä.
|
|||