Vesivehmaalla Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa pitkään varastoituna ollut maailman ainoa Caudron-Renault C.R.714 on lainattu Krakovaan. Puolan ilmavoimien Lockheed C-130E Hercules -kuljetuskone haki CA-556:n keskiviikkona 29. huhtikuuta Utin kentältä. Ranskan Ilmavoimille tilattiin Caudron C. 710-01 -urheilukoneeseen perustuvia C.R.714 -hävittäjiä. Ensilento tapahtui 1939. Alitehoisella moottorilla varustettu hävittäjä osoittautui heti vanhentuneeksi. Ranska päätti lahjoittaa 80 konetta Talvisotaa käyvään Suomeen. Ennen sodan päättymistä meille ehti tulla vain kuusi konetta eikä niillekään löytynyt käyttöä. Ranskaan jääneitä Caudron-Renaulteja lentämään koottiin toukokuussa 1940 puolalaisista lentäjistä koostuva Groupe de Chasse Polonais I/145. Tämä selittää Krakovan ilmailumuseon kiinnostuksen Vesivehmaalla säilyneeseen koneyksilöön. Vaikka C.R.714 oli toivottoman alakynnessä saksalaisten hävittäjäkalustoon verrattuna, puolalaisyksikölle kirjattiin 12 vahvistettua (5 x Bf 110, 4 x Do-17 ja 3 x Bf 109) ja kolme vahvistamatonta ilmavoittoa. Vesivehmaan Caudronin (CA-556) ohella Pariisin Le Bourgetin ilmailumuseossa on C.R.714:n runko. Kyseessä on Suomesta ilman siipiä myyty entinen CA-553. Sitä tiettävästi entisöidään. CA-556 siirrettiin rekkakuljetuksella Uttiin tiistaina 28.huhtikuuta. Aluksi tutkittiin mahdollisuutta noutaa hävittäjä suoraan Vesivehmaan lentokentältä. Tämän esti pelastuskaluston puuttuminen sekä kentän puutteelliset kantavuustiedot. Kuvia koneen siirrosta Vesivehmaalta Uttiin: Ilmailumuseoyhdistys
|
|||