Ranskan sisäinen lentoliikenne murroksessa - Air France sopeuttaa toimintoja de Gaullessa ja Orlyssa

AF_koneetRanskan sisäinen lentoliikenne on monen asian seurauksena murroksen keskellä. Air France -konserni esitteli 18. lokakuuta hankkeen, joka mukauttaa kotimaan lentoliikenteen Pariisissa uuteen aikaan kesään 2026 mennessä. Muutoshankkeella on rajallinen vaikutus työllisyyteen ja Air Francen mukaan kaikki pakkoirtisanomiset vältetään.

Air Francen mukaan videoneuvottelut ja kasvava siirtyminen raideliikenteen pariin ovat aiheuttaneet merkittäviä muutoksia kotimaan lentoliikenteen kysyntärakenteeseen. Vuosina 2019–2023 kotimaan lentoliikenne reiteillä Pariisin Orlysta laski 40 % ja edestakaisilla päivämatkoilla jopa 60 %.

Ranskalaisyhtiö sopeuttaakin toimintaansa vastatakseen nykyisen kehityssuunnan vaatimuksiin. Lentoyhteydet Pariisista operoitaisiin jatkossa uusien pääperiaatteiden mukaisesti. Käytännössä Air France keskittyy operointiin Charles de Gaullen lentoasemalta ja jättää Orlyn lentokentän konserniin kuuluvalle halpalentoyhtiö Transavialle.

Ratkaisu vastaisi Air Francen mukaan paremmin nopeasti muuttuvaan matkustuskysyntään sekä mahdollistaa brändiläsnäolon säilyttämisen kaikilla Air Francen markkinoilla. Lisäksi toimilla saataisiin optimoitua lentoyhtiön resursseja ja parantamaan kilpailukykyä.

Air France liikennöisi jatkossa kaikki kotimaan lennot ja kansainväliset lennot Pariisin Charles de Gaullen lentoasemalta. Yksi poikkeus tähän olisi julkisen palvelun mukainen ostoliikenne, jota Air France suorittaisi jatkossakin Pariisin Orlyn lentokentältä Korsikaan noudattaen nykyisiä sitoumuksiaan. Air France on tehnyt Air Corsican kanssa yhteistarjouksen kyseisen reitin julkisen palvelun velvoitteen uusimisesta vuodesta 2024 alkaen.

Pariisin Orlyn lentokentän pääoperaattorina toimisi jatkossa Air France -konsernin halpalentoyhtiö Transavia. Sen on määrä kasvaa uusilla polttoainetehokkailla Airbus A320neo -koneilla.

AF_KLM_nose Vuoteen 2026 saakka Air France jatkaa edelleen lentoja Toulouseen, Marsseilleen ja Nizzaan. Prosessin edetessä Air Francen suunnitelmissa on edelleen myös lisätä lentoja Pariisin Charles de Gaullelta näihin kohteisiin. Panoksia laitetaan myös Transaviaan ja kesästä 2026 lähtien sen Toulouseen, Marseilleen ja Nizzaan operoimiin lentoihin Pariisin Orlysta.

Ranskan merentakaisten alueiden osalta palvelu jatkuisi edelleen Pariisin Orlysta. Vuodesta 2020 lähtien Air France on lentänyt Ranskan merentakaisille alueille Pariisin de Gaullesta sekä Pariisin Orlysta. Lokakuusta 2023 lähtien lentoja Ranskan Guyanaan operoidaan ainoastaan de Gaullen lentokentältä. Lentotarjontaa aiotaan lisäksi vahvistaa Charles de Gaullelta Pointe-à-Pitreen, Fort-de-Franceen ja Saint-Denis de La Réunioniin.

Muutosten jälkeen kapasiteetti Pariisin ja Toulousen, Marseillen ja Nizzan välillä säilyisi 90 prosentissa verrattuna nykytasoon ja 100 prosentissa Pariisin ja Ranskan merentakaisten alueiden välisillä reiteillä.

Kotimaan lentoliikenteen painopisteen siirtyminen Pariisin Charles de Gaulleen toisi Air Francen mukaan vain rajallisia vaikutuksia lentoyhtiön työntekijöille Toulousessa, Marseillessa ja Nizzassa. Tarvittavat muutokset tehtäisiin vapaaehtoisten siirtojen pohjalta. Myös ohjaamomiehistön tukikohdat säilyisivät ennallaan.

Pariisin Orlyn osalta tilanne on hieman erilainen. Air France kertoo vuoteen 2026 mennessä henkilöstötarpeiden olevan Charles de Gaullen lentoasemalla suotuisat ja kaikille voitaisiin taata vastaava työpaikka päälentoasemalla.

Lue myös: