Työtaistelu aluelennonjohdossa laajenee - työnseisauksia kahdesti päivässä

Aluelennonjohto_2Suomen lennonjohtajien yhdistys SLJY laajentaa työtaistelutoimia koska neuvottelut työnantaja Finaviaa edustavan Paltan kanssa eivät ole edenneet. Lennonjohtajat pitävät työnantajaa neuvotteluhaluttomana. Lennonjohtajat aloittavat päivittäiset lakkonsa 30. lokakuuta alkaen.

SLJY kertoo työnantajan jääräpäisyydestä ja neuvotteluhaluttomuudesta johtuen olevan pakotettu laajentamaan työtaistelua Suomen aluelennonjohdossa Tampereella.

30. lokakuuta alkaen aluelennonjohtajat ovat lakossa päivittäin kello 22.00-08.00 ja 14.00-16.00.

EFES_2Työtaistelulla vastustetaan Finavian tapaa siirtää aluelennonjohto Tampereelta Vantaalle, sekä vauhditetaan työehtosopimusneuvotteluja.

SLJY on tullut aluelennonjohdon siirtokysymyksessä merkittävästi vastaan, vaikkei siirrossa järkiperusteita olekaan ja riskit kasvavat. Nyt on kysymys siitä, miten henkilöstö huomioidaan parhaalla mahdollisella tavalla.

"Ehdotimme Finavialle, että kustannusten säästämiseksi, henkilöstölle lisäajan saamiseksi ja siirron mahdollisimman helpon toteuttamisen vuoksi siirto tehtäisiin kerralla vuonna 2018", SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius sanoo.

"Finavialle tämä ei kelvannut, vaan se haluaa muodostaa kaksi yksikköä vuosiksi 2015-2018 ja käyttää siihen enemmän rahaa, kuin ehdottamassamme mallissa. Näin Finavia yksiselitteisesti myöntää, että siirrossa ei ole kysymys säästöistä vaan ihan jostain muusta. Kun järkiperusteilla ei ole mitään merkitystä, ainoaksi vaihtoehdoksi siedettävän ratkaisun saamiseksi jää työtaistelu".

Elokuun 13. alkanut lisätehtäväkielto Suomen aluelennonjohdossa jatkuu edelleen. Kielto on lamauttanut valtaosan aluelennonjohdon kehittämistoiminnoista. Kiellolla ei ole ollut lentomatkustajille näkyvää haittaa, mikä on ollut SLJY:n tarkoituskin. Nyt ilmoitetut työtaistelutoimenpiteiden laajennukset tulevat näkymään viiveinä lentoliikenteessä. SLJY pahoittelee matkustajille aiheutuvaa haittaa.

Finavia varmistaa, että kaikissa tilanteissa Suomen lentoliikennettä johdetaan turvallisesti. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi valvoo Finavian toimintaa.

Finavia_Raine_Luojus_2”On valitettavaa, että lennonjohtajat vaarantavat suomalaisyritysten ja kotitalouksien lentomatkoja tällä tavoin. Finavian lennonvarmistustoiminta on pahoin tappiollista ja joudumme etsimään säästöjä eri keinoilla mahdollistaaksemme järkevät lentolippujen hinnat", toteaa lennonvarmistuksen liiketoimintajohtaja Raine Luojus Finaviasta.

"Lennonjohtajat eivät ole tulleet millään tavoin vastaan säästöjen saavuttamisessa, ja ovat hylänneet myös valtakunnansovittelijan tekemät esitykset uudeksi työehtosopimukseksi. Finavia tekee voitavansa, että asia ratkeaisi, eikä yksittäinen ammattiryhmä vaarantaisi Suomen elinkeinoelämän ja yhteiskunnan toimivuutta”, päättää Luojus.

SLJY edustaa lähes kaikkia lennonjohtajia Suomessa

 SLJY_logo_1Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry on vuonna 1952 perustettu suomalaisten lennonjohtajien ammattijärjestö, jonka tarkoitus on valvoa jäsenistönsä ammatillisia, oikeudellisia ja sosiaalisia etuja, sekä edistää ilmaliikenteen turvallisuutta ja joustavuutta. Yhdistys on itsenäinen sopimusosapuoli ja edustaa yli 90% suomalaisista lennonjohtajista ja aktiivijäseniä on noin 270.

SLJY ry on lennonjohtajien kansainvälisen kattojärjestön, IFATCA:n (International Federation of Air Traffic Controllers' Associations) perustajajäsen.

Lue myös:

Lentoposti.fi:n artikkeli: Aluelennonjohto palaamassa takaisin Seutulaan?