Boeing juhlisti viimeisen nelimoottorisen Boeing 747-8F Jumbojet -koneen toimitusta Everettissä 31. tammikuuta 2023. Kaikkiaan noin 55 vuoden aikana Boeing valmisti 1574 Jumbojet -laajarunkonetta. Atlas Airille toimitettu viimeinen 747 sai eturunkoonsa konetyypin pääinsinööri Joseph F. Joe Sutterin kuvan. Luvassa on myös erikoislento, joka piirtää Queen of Skyn komeasti lennonseurantapalveluihin. Boeingin toimitusjohtaja David L. Calhoun painotti Everettissä järjestetyssä juhlatilaisuudessa, että kyseessä ei ole Boeing 747 Jumbojetin loppu vaan siirtyminen uuden kappaleen alkuun konetyypin historiassa. Boeing nimittäin tukee maailmalle lentäviä 747-koneita vielä vuosikymmenten ajan. Calhoun nosti esiin myös, että Boeing on investoinut jatkuvasti ja keskeytyksettä tulevaisuuteen. Kaksimoottoriset Boeing 777 -laajarunkokoneet ovat ottaneet valtikan taivailla nelimoottorikoneilta. Calhoun totesi parhaan version olevan vielä tulossa viitaten uuteen 777-X -laajarunkokoneeseen. Tuhannet ihmiset, nykyiset ja entiset työntekijät, asiakkaat sekä alihankkijat seurasivat juhlallisuuksia täydessä lentokonetuotantohallissa. Juhlatilaisuudessa oli paikalla mm. Boeingilla mekaanikkona vuonna 1977 aloittanut entinen Boeingin hallituksen varapuheenjohtaja ja liikennekoneyksikön johtaja Raymond L. Conner. Lavalle nousi myös näyttelijä John Travolta, jolla on vuosien aikana ollut useita erilaisia kelpuutuksia Boeingin lentokoneiden ohjaimiin. Oman tervehdyksensä toi Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr. Saksalaisjätti on ollut Boeing 737-koneiden avausasiakas, 747-koneiden avausasiakas Euroopassa ja avausasiakas 747-8I -koneiden osalta. Juhlayleisön edessä asematasolla seisoi ylväästi tunnusomaisen kyhmynsä kanssa viimeinen Boeing 747 (N863GT). Kyseessä on 747-8F -rahtikone, jonka vastaanottaja on Atlas Air. Rahtioperaattori osti viimeiset neljä 747-8F -konetta ja se on maailman suurin 747-käyttäjä. Suurin Boeing 747-8I -matkustajakoneversion operaattori on Lufthansa, jonka laivastossa uusimpia 747-koneita on 19 kappaletta. Juhlatilaisuuden päätteeksi esiteltiin myös lentosuunnitelma, joka toteutetaan näillä näkymin 1. helmikuuta kello 8.00 paikallista aikaa Everettissä. Tuolloin Boeing 747 -koneella on määrä lentää erikoisreitti, joka piirtyisi lennonseurantapalveluihin Queen of Sky -kruununa ja numeroina 747. Boeing 747 oli valmistuessaan vuonna 1968 maailman ensimmäinen laajarunkokone. Ensimmäinen 747 Jumbojet 747-121 -koelentokone (N7470, RA001, City of Everett) on esillä Seattlessa sijaitsevan Museum of Flightin näyttelyssä Aviation Pavilionin katetuissa tiloissa. Uusin versio eli 76,2 metriä pitkä Boeing 747-8 on maailman pisin kaupallisessa käytössä oleva lentokone. Boeing 747 -tuotannon päättymisen jälkeen Boeing valmistaa Everettissä vielä 767- ja 777-koneita. Muiden kuten 737-koneiden tuotanto tapahtuu Rentonissa ja 787 Dreamlinereiden osalta Charlestonissa. MH
Lue myös:
|
|||