New Yorkin John F. Kennedyn lentokentällä tapahtui perjantaina 13. tammikuuta vakava vaaratilanne, jossa kaksi matkustajakonetta oli yhteentörmäysvaarassa kiitotiellä. Lennonjohtaja havaitsi koneen rullaavan aktiiviselle kiitotielle, jolta toinen matkustajakone suoritti samanaikaisesti lähtökiitoa. Lennonjohtaja havaitsi yhteentörmäysvaaran ja käski lähtevän koneen keskeyttää lähtökiito. American Airlinesin Boeing 777 -matkustajakone (AAL106) rullasi vastoin lennonjohtoselvitystä ja päätyi aktiiviselle kiitotielle. American Airlinesin Lontooseen lähdössä ollut laajarunkokone ylitti kiitotien 04L, jolla Delta Air Linesin Boeing 737 (DAL1943) oli samaan aikaan lähdössä lentoon. Lennonjohtaja käski Delta Airlinesin Santo Domingoon kiitotieltä 04L lähdössä ollutta kapearunkokonetta keskeyttämään lentoonlähdön. Arvioiden mukaan lähtökiitoa suorittanut Delta Air Linesin matkustajakone pysähtyi noin 300 metriä ennen rullaustietä J, jota kiitotien yli rullaava American Airlinesin laajarunkokone käytti. American Airlinesin Boeing 777:lle annettiin ilmeisesti selvitys ylittää kiitotie 31L rullaustien K kautta, joka olisi tarkoittanut käännöstä oikealle ja kiitotien ylitystä. Sen sijaan laajarunkokone olisi ensitietojen mukaan rullannut suoraan rullaustietä J ja ylittänyt kiitotien 04L, joka oli käytössä lentoonlähtöihin. Myös American Airlinesin koneen oli määrä nousta ilmaan kiitotieltä 04L. Vaaratilanne tapahtui pimeän vallitessa. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA käynnistää vaaratilanteesta oman turvallisuustutkinnan. Tapauksen tutkii myös Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB. MH
|
|||