Viranomaistutkinta käyntiin Heathrow'n RPAS-törmäyksestä

ba_a319_britishairwaysEnglannin onnettomuustutkintaviranomainen AAIB aloittaa tutkinnan Lontoon Heathrow'lla 17. huhtikuuta tapahtuneesta mahdollisesta kauko-ohjatun ilma-aluksen ja British Airwaysin matkustajakoneen yhteentörmäyksestä. Lentäjät raportoivat RPAS-laitteen osuneen Airbus A320-koneeseen lähestymisen aikana.

British Airwaysin lennolla BA727 ollut Airbus A320-matkustajakone oli matkalla Genevestä Lontoon Heathrow'lle, kun lentäjien mukaan siihen osui lähestymisen aikaan kauko-ohjattu ilma-alus (Remotely Piloted Aircraft Systems). Ohjaajat laskeutuivat turvallisesti törmäyksestä huolimatta. Koneessa oli 132 matkustajaa ja viiden hengen miehistö.

British Airwaysin lentäjiä edustava BALPA on jo pitkään pyytänyt kaikkia osapuolia pitämään huolen siitä, että kauko-ohjattujen ilma-alusten käyttäjät tuntisivat vaadittavat säännöt ja toimisivat vastuullisesti.

Lentäjäyhdistyksen mukaan ensimmäinen yhteentörmäys oli vain ajan kysymys. Tuoreessa lasunnossaan BALBA toteaa, että RPAS-laitteiden käyttäjien kouluttamisessa ja sääntöjen voimaansaattamisessa on vielä paljon tehtävää, jotta ilmatila pysyisi turvallisena jatkossakin.

Myös Englannin ammattimaisia RPAS-laitteiden käyttäjiä edustava ARPAS-UK on tuominnut vastuuttoman käyttäytymisen ja lentoliikenteen häirinnän. ARPAS-UK tunnistaa myös tarpeen koulutuksen tarpeista ja sääntöjen teroittamisesta harrastajille. Yhdistys tekee yhteistyötä asiassa mm. ilmailuviranomaisen ja lennonvarmistuspalveluja tarjoavan NATS:n kanssa.

Raportoitujen vaaratilanteiden määrä RPAS-laitteiden ja perinteisten ilma-alusten kohtaamisesta on ollut nousussa ja on muodostunut isoksi ongelmaksi erityisesti Yhdysvalloissa. Englannissa on sattunut viimeisen vuoden aikana kymmenkunta raportoitua vaaratilannetta miehittämättömien ilma-alusten ja matkustajakoneiden välillä. Vastaavia vaaratilanteita on sattunut Euroopassa myös suomalaiskoneille.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on aloittanut toimet kotimaisen miehittömättömän ilmailun säännöstön päivittämiseksi. Suomen RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems)- ilmailua koskeva ensimmäinen OPS M1-32 Kauko-ohjatun ilma-aluksen ja lennokin lennättämistä sääntelevä määräys astui voimaan lokakuussa 2015.

Englannin ilmailuviranomaisen RPAS-ohjesivusto: www.caa.co.uk/droneaware.

Suomen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi: Miehittämätön ilmailu

Lue myös: