Toisin kuin WSJ aluksi kertoi, kyseessä ei kuitenkaan olisi moottorien kuntoa seuraava EHM-järjestelmä. Boeingin mukaan Malaysia Airlines ei käytä sitä. Sen sijaan lehden uusimman, korjatun tiedon mukaan kyseessä olisi satelliittilinkki, joka olisi lähettänyt normaalia yhteyskutsua. Lehden siteeraamien asiantuntijoiden mukaan linkki olisi ollut eräänlaisessa stand by -tilassa. Lähetykset olisivat sisältäneet vain yhteysilmoituksen Inmarsat-satelliiteille, ei varsinaista datavirtaa. WSJ:n mukaan ne kuitenkin sisältäisivät tiedon nopeudesta, korkeudesta ja sijainnista. Kaikkiaan näitä pingauksia olisi tallentunut viiden tunnin ajalta, joista neljä tuntia siis katoamisen jälkeisiä. Viimeisin signaali olisi paikannettu merialueelle. WSJ siteeraa lähteenään "yhdysvaltalaisia tutkijoita" heitä tarkemmin nimeämättä. Laatulehti tuskin julkaisisi uutista, jollei se olisi vähintäänkin suhteellisen varma tiedoistaan. Tosin eilisen uutisenkin tiedot osoittautuivat aluksi osin epätarkoiksi, koska kyseessä ei ollutkaan moottoreihin liittyvä telemetria. Eilisessä tiedotustilaisuudessa Malesian kuljetusministeri ja lentoyhtiön edustaja kiistivät lehden tiedot - tai ainakin he totesivat niiden olevan "epätarkkoja". Etsintöjä on kuitenkin laajennettu Intian valtameren suuntaan. Näin ei toimittaisi, jollei ainakin epäiltäisi koneen mahdollisesti lentäneen tunteja katoamisensa jälkeen.
Malesia on kuitenkin kertonut poikkeukselliseti jakavansa sotilastutkatallenteitaan muiden maiden asiantuntijoiden tutkittaviksi, joten jotain tietoa on olemassa. Näin pyritään selvittämään liittyykö Malakan salmesta havaittu tutkamaali Etelä-Kiinan meren yläpuolella kadonneeseen koneeseen. Etsintöjen pitkittyessä on alkanut nousta esiin epäilyjä Malesian viranomaisten kyvystä koordinoida niitä. Mukana on jo 57 laivaa ja 48 ilma-alusta 13 valtiosta. Myös malesialaisten viranomaisten tiedotuspolitiikka vaikuttaa haparoivalta, vaikka he vakuuttavatkin olevansa mahdollisiman avoimia. Se on ainakin tullut selväksi, että mihinkään tietoon ei asian tiimoilta voi luottaa. Vasta kun kone ennemmin tai myöhemmin löytyy, saadaan vastauksia. Wall Street Journalin uutinen Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut lennosta MH370:
|
|||