70-vuotias kaunotar tuo nostalgiaa Tour De Sky -päälentonäytökseen - näytössivut avautuivat

Suomen Ilmailuliiton vuoden 2014 päälentonäytös TourDeSky järjestetään 9.-10. elokuuta Oulun lentoasemalla. Päälentonäytös palaa sinne lähes 20 vuoden jälkeen. Yhtenä lentonäytöksen tähtenä on  historiallinen Douglas DC-3 -matkustajakone.

Näyttävän lento-ohjelman lisäksi päälentonäytös 2014 TourDeSkyn järjestäjät lupaavat tarjota kattavan maanäyttelyn sekä monipuolista oheisohjelmaa koko perheelle. Normaaliin tapaan näytöksen ohjelma ja vierailijalista tarkentuvat kevään ja kesän mittaan, mutta nähtävillä on laajasti sekä sotilas- että siviili-ilmailua.

lmailuliiton päälentonäytöksiin ovat perinteisesti osallistuneet Ilmavoimat, Maavoimien ilmailun helikopterit ja Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue useiden ulkomaisten vieraiden ohella.

Taivaalla kieppuvat myös suomalaisen taitolennon kärkinimet ja museokoneet. Samaten harrasteilmailun lajit ovat näkyvästi mukana tapahtumassa.

TourDeSky_1Lentonäytöksen virallinen sivusto avautui tänään 3. maaliskuuta osoitteessa: www.tourdesky.fi.

Tapahtumalla on myös oma facebook-seinä.

Osallistumisensa ovat vahvistaneet jo Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18C Hornet ja Midnight Hawks -taitolentoryhmä, Maavoimien NH90 sekä Vartiolentolaivueen AB412 ja A119Ke Koala -helikopterit.

Näiden lisäksi taivaalla nähdään Suomen ilmailun Grand Old Lady, DC-Yhdistyksen ylpeys Douglas DC-3 OH-LCH.

Tapahtumaan on tarjolla eri hintaisia päivä- ja viikonloppulippuja sekä oma tarjontansa myös spottereille ja VIP-vieraille. Lippuja voi ostaa Piletti.fi -palvelusta.

Lentonäytöksen johtajana toimii kokenut lentonäytösosaaja Perttu Karivalo. Vastuullisena kaupallisena järjestäjänä toimii tapahtumajohtaja Kimmo Piispanen.
 

Historiallinen Douglas DC-3 

DC-yhdistys ry operoi yli 70-vuotta vanhaa lentävää konetta, joka kantaa rekisteritunnusta OH-LCH. Kun Oulun lentoaseman avajaiset pidettiin 30.6.1953, oli ensimmäinen kentälle laskeutunut lentokone juuri Douglas DC-3, jonka kyydissä oli arvovaltainen joukko kutsuvieraita eri ministeriöistä, puolustusvoimista sekä tiedotusvälineistä.

Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 1.4.1967.

Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppylentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tiedustelutehtäviä.

Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset pääsivät eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Se on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa DC-yhdistys ry vapaaehtoisvoimin.

TourDeSky_2OH-LCH lentää Oulun päänäytöksen yhteydessä nostalgialentoja.

http://www.dc-ry.fi/

Huimat 40 000 katsojaa vuonna 1997

Ilmailun harrastajat muistelevat usein vuoden 1997 Oulu International Airshowta, joka 7.-8. kesäkuuta keräsi lähes 40 000 katsojaa Oulunsalon lentokentälle. Mukana oli ennätysmäärä ulkomaisia vieraita, kaikkiaan satakunta konetta.

Vuoden 1997 päälentonäytös oli ainutlaatuinen, sillä sen jälkeen ei Suomessa ole järjestetty vastaavan kokoista lentonäytöstä - eikä varmasti tulla koskaan järjestämäänkään.

Lue myös Lentoposti.fi:n aiempi uutinen Oulun vuoden 2014 päälentonäytöksestä: