Airbus A380 -koelentokone nousi ilmaan Toulousesta 14. maaliskuuta 2025. Kyseessä on ensimmäisen A380-koneen ensimmäinen lento lähes kolmen vuoden tauon jälkeen. F-WWOW -rekisterillä tunnettu koneyksilö lensi edellisen kerran toukokuussa 2022.
Taivaalle palannut koelentokone lensi kaikkiaan kolme tuntia ja 18 minuuttia. Koelennon aikana vaihdeltiin lentonopeutta sekä lentokorkeuksia. Suurin koelennolla käytetty korkeus oli lentopinta 430.
Airbus kertoo kyseessä olleen uuden koelentosarjan ensimmäinen lento. Koelennot liittyvät koneen järjestelmien viimeisimpien versioiden tyyppihyväksyntään. Airbus pitää A380-asiakkaiden laivastot edelleen kehityksen kärjessä, luotettavina ja turvallisina uusilla päivityksillä.
Suurin A380 asiakas on Emirates, jolla on käytössään yli 100 koneyksilöä. Viimeisen kaikkiaan 123 tilaamastaan A380-koneesta Emirates vastaanotti joulukuussa 2021.
Jättimäinen A380 voisi korvata ruuhkaisella lentoasemalla yhdellä slotilla kaksi lentoa ja siten mahdollistaa matkustajamäärien kasvattamisen.
Tämän kaksikerroksisen ja nelimoottorisen jättiläiskoneen maksimi lentoonlähtöpaino on 575 tonnia. Koneen siipien kärkiväli on 79,8 metriä ja rungon pituus on 73 metriä. A380 voisi kuljettaa jopa 853 matkustajaa, jos matkustamo olisi vain yhdessä luokassa. Tyypillinen moniluokkainen matkustamo vaihtelee 400-550 matkustajapaikan välillä. Vuonna 2015 Airbus A380-koneen listahinta oli 428 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Nykyisistä A380-asiakkaista ainakin Emirates vaikuttaa edelleen olevan kiinnostunut uuden sukupolven A380-koneesta, joka olisi komposiittimateriaaleja valmistuksessa hyödyntäen aiempaa kevyempi ja uudella moottorilla merkittävästi polttoainetehokkaampi. MH
|
|||