Jämijärven trike-turman tutkinta etenee - molemmat ilma-aluksessa olleet olivat kokeneita ilmailijoita

A6_090717Lounais-Suomen poliisi on edistynyt 19. heinäkuuta 2025 Jämijärven lentopaikalla tapahtuneen ultrakevyen Pegasus Quik -ilma-aluksen onnettomuuden tutkinnassa. Onnettomuuteen johtaneiden syiden selvittämiseksi on käynnissä useita tutkintalinjoja, jotka liittyvät ilma-aluksen toimintaan, sääolosuhteisiin sekä mahdolliseen lentäjän inkapasitaatioon.

Ilma-alusta lentänyt 62-vuotias mies menehtyi onnettomuudessa ja matkustajana ollut 75-vuotias mies loukkaantui vakavasti. Poliisin mukaan molemmat onnettomuuskoneessa olleet olivat erittäin kokeneita kyseisen ilmailulajin harrastajia.

Noin 10-15 minuutin mittaisen lennon jälkeen liidin lähestyi Jämijärven lentopaikkaa jyrkästi ja suurella nopeudella laskeutuen moottori sammuneena. Laskeutumisen loppuvaiheessa liidin oli tehnyt kiristyvän, jyrkän kaarron ja ajautunut ulos kiitotielinjalta osuen lopulta puihin.

Poliisi on tutkinut onnettomuuteen johtaneita syitä ja puhuttanut sekä kuulustellut silminnäkijöitä ja asiantuntijoita. Liitimen kyydissä ollutta matkustajaa ei toistaiseksi olla päästy puhuttamaan.

Jämijärven onnettomuudessa tuhoutunut ilma-alus oli Rotax-moottorilla varustettu brittiläistä suunnittelua oleva Pegasus Quik -liidin. Kyseistä ilma-alusta myydään asiakkaille rakennusarjana ja niitä on valmistettu vuodesta 2003 lähtien. Kyseessä on kaksipaikkainen ja painopisteohjattu ultrakevyt ilma-alus eli trike.

Tällaiset A-luokan ultrakevyet ovat yksi- tai kaksipaikkaisia painopisteohjattavia liitimiä. Ohjaajalta vaaditaan UPL-A -lupakirja tai moottoroidun riippuliidon kelpoisuustodistus. Vuosina 2006-2009 A-luokan ultrakevyet eli painopisteohjatut ultrat siirrettiin ultrakevyiden ilma-alusten rekisteristä liidinluetteloon. Liitimen tunnus muodostuu liidinryhmää merkitsevästä kirjaimesta A, B tai C ja siihen liitetystä juoksevasta numerosta.

Maahansyöksyn, siihen johtaneiden syiden ja sen aiheuttamien seurausten tutkinta on poliisin vastuulla. Onnettomuustutkintakeskus ei tutki tapausta, sillä kyse on harrasteilmailusta, eikä kyseessä ole ollut tyyppihyväksytty lentokone tai eikä koululento.

Onnettomuuteen johtaneiden syiden selvittely perustuu useisiin tutkintalinjoihin. Niitä ovat liitimen moottorin toiminta ja mahdolliset viat, liitimen kuormaus, vallinneiden sääolosuhteiden mahdolliset vaikutukset, mahdollinen lentäjän inkapasitaatio sekä laskeutumisen loppuvaiheessa tehdyt jyrkät ja äkilliset ohjausliikkeet.

Lisäksi poliisi on tehnyt pätevyys-, kelpoisuus- ja valvontakysymysten osalta tietopyyntöjä liikenteen turvallisuusvirasto Traficomille.

Poliisi pitää todennäköisenä, että kyseisten tutkintalinjojen joukosta löytyy syitä, jotka yksinään tai yhdessä ovat johtaneet murheelliseen lopputulokseen. Asian tutkinnan oletetaan kestävän vielä viikkoja, ja siitä tiedotetaan julkisilta osiltaan tutkinnan valmistuttua. 

Lue myös: