Aeron ja Ilmavoimien entinen DC-3 Lokki OH-LCD saamassa takaisin entisen kiiltonsa

Lokki_KyöstiPartonenIlmavoimien ja Aeron entinen Douglas DC-3 OH-LCD Lokki on menossa Vantaan asuntomessujen vetonaulaksi. Konetta kiillotetaan parhaillaan Suomen Ilmailumuseon pihalla olevassa teltassa. Kunnostusryhmän työ on edennyt ja metallipinnat alkavat hohtaa tyylikkään kiiltävinä.

Vuosikymmeniä ulkosalla olleesta Lokista poistetaan käsin hioma-aineella kiillottamalla ajan ja sään vaikutusten tuoma patina (näkyy alla olevissa kuvissa). OH-LCD seisoi pitkään Finnairin tekniikan alueella. Viimeksi Lokki oli esillä Helsinki-Vantaan 60-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä matkustajien nähtävänä kiitotien 04R sivustan rullaustien varrelle.

dakota_museoAsuntomessuilla DC-3 muistuttaa lentoliikenteen merkityksestä Vantaalle. Vuoden 2015 Asuntomessut järjestetään Kivistössä, joka sijaitsee kesällä avattavan Kehäradan aseman tuntumassa lähellä Hämeenlinnan moottoritien ja Kehä III:n risteystä. Helsinki-Vantaan lentoasemalle on vain noin 10 kilometriä.

museo_siirrot_2Nyt käynnissä oleva kunnostustyö toteutetaan pääosin vapaaehtoisvoimin mm. Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenten toimesta. DC-3-koneen tulevaisuus asuntomessujen jälkeen on avoinna. Toive on, että kone saisi arvoisensa paikan esimerkiksi muistomerkkinä Ilmailumuseon ympäristöön rakentuvan Aviapoliksen alueella.

Airveteran Oy:n nykyisin omistama Douglas DC-3 (Douglas Commercial 3, sotilasversiona C-47A) hankittiin Aeron (nykyisin Finnair) käyttöön vuonna 1947 Yhdysvaltojen sodan aikaisen kaluston ylijäämävarastoista. Se rakennettiin 1943 Douglasin Long Beachin tehtailla Kaliforniassa.

Aero-Oyn-Douglas-DC-3-OH-LCD-Malmin-lentoasemalla-maaliskuussa-1948Koneen sarjanumero on 19309. Suomessa se sai rekisteritunnuksen OH-LCD ja lempinimen “Lokki”. Kesäkuun 26. päivänä vuonna 1952 Charlie Delta laskeutui lentokapteeni Wolmar Laurilan ohjaamana kaikkien aikojen toisena koneena silloin vielä keskeneräiselle Seutulan lentoasemalle.

Lokki lensi matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jonka jälkeen sitä käytettiin vielä rahtilennoilla ja Maanmittaushallituksen kartoituskoneena.

Sittemmin Lokki lensi Ilmavoimien kuljetuskoneena tunnuksella DO-8. Kone poistettiin aktiivikäytöstä vuonna 1984. Sen viimeinen lento tehtiin 1986. +TT+

Lue myös: