Air France uudistaa kaukoliikennekoneiden matkustamot

AF_cabin1_KangastaloRanskan kansallinen lentoyhtiö Air France on vastikään julkistanut kaukoliikennekoneiden matkustamouudistuksen. Työ aloitetaan turistiluokasta sekä premium economy-luokasta. Liikemiesluokka ja ensimmäinen luokka uudistetaan myöhemmin.

Lentoyhtiöt kilpailevat kiihkeästi asiakkaista, mutta niiden mahdollisuudet tarjota mitään kovin erikoista uutta kokemusta ovat hyvin rajalliset. Lentokoneen matkustamo antaa hyvin vähän liikkumavaraa uudistuksille. Tilojen uudistaminen on usein pelkkää kosmetiikkaa. Uusia tai uudistettuja istuimia, uusia värejä tai uusi ruokalista. Suurin mullistus voisi olla nettiyhteys lennolle.

Sisustuksen uusiminen on kallis ja pitkäkestoinen projekti, jota ei niin vaan käynnistetä. Air Francen kaukoreittilaivaston yli sadan koneyksilön tapauksessa se kestää pari vuotta.

Air Francen urakkaa helpottaa hieman käynnissä oleva laivastouudistus. Suuria Airbus A380 -koneita on tilattu 13, joista suurin osa on jo toimitettu. Pitkään käytössä olleet Boeing 747 -koneet poistuvat laivastosta vuoteen 2016 mennessä.

Varsinainen uudistus koskee siis käytännössä Air Francen neljääkymmentäneljää Boeing 777 -konetta. Niiden kahden luokan uudistamiseen kuluu arviolta noin 500 miljoonaa euroa. Samalla uudistetaan myös koneiden viihdejärjestelmä, jonka osuus urakasta on 130 miljoonaa.

AF_cabin2_KangastaloUudistuksen myötä turistiluokkaan luvataan tuuma lisää jalkatilaa, paremmat pehmusteet ja suurempi pöytä. Kokonaan uudessa istuimessa on usb- latausportti ja verkkovirtapistoke, mikä varmasti useimmille matkustajille on merkittävin muutos. Useilla matkustajilla on nykyisin mukanaan oma iPad tai vastaava tablet-laite. Kaukoreitillä lataamismahdollisuus onkin hieno lisäetu.

Air Francen Premium Economy -luokan istuimet käyvät läpi peruskorjauksen. Istuin on kuppimainen, ja lepoasentoon laitettaessa sen istuinosat liukuvat eteenpäin. Istuimen varsinainen runko pysyy paikallaan. Tästä on etuna se, että edessä istuvan selkänoja ei koskaan kaadu syliin.  

Kaikkien luokkien istuimissa on oma näyttö, turistiluokassa 9 -tuumainen ja premiumissa 12 -tuumainen.

Periranskalaiseen kulinarismin henkeen kuuluu tietenkin se, että ruokalistat uudistettiin kokonaan. Ruokailuvälineiden estetiikasta huolehti Philippe Starckin oppilas Eugeni Quitllet.

Air Francen matkustamouudistuksen asennukset aloitetaan kesällä 2014. Suunnitelmat ensimmäisen- ja liikemiesluokan uudistamisesta julkistetaan tammikuussa.

-Ilkka Kangastalo