Finalistit esittelevät ideansa airbusilaisista ja alan asiantuntijoista koostuvalle tuomaristolle 12.6.2013 Toulousessa. Palkintoseremonia pidetään 14.6.2013 Pariisissa UNESCOn päämajassa. Finalistit ja niiden ehdotukset ovat: - Australia ‒ CLiMA-tiimi, Melbournen kuninkaallinen teknologiainstituutti: lentokone, jonka polttoaineena käytettäisiin kestävästi tuotettua nesteytettyä biometaania ja nesteytettyä maakaasua - Brasilia ‒ Levar-tiimi, São Paulon yliopisto: matkatavarankäsittelijöiden työkuormaa helpottava matkatavaroiden lastaus- ja purkujärjestelmä, johon idea on saatu ilmakiekkopöydistä - Intia ‒ AVAS-tiimi, SRM-yliopisto: lentomelun vähentäminen poistoputken muotoa muuttamalla älykkäiden materiaalien (muistimetallien) avulla, jotka saavat energiansa lämpösähkömateriaalien moottorin lämmöstä kehittämästä sähköstä - Italia ‒ Flybrid-tiimi, Milanon teknillinen yliopisto: käyttövoimaksi lähiliikenteen lentokoneisiin sähkö/potkuriturbiini-yhdistelmä, joka käyttää maassa esiladattuja akkuja lennon aikana ladattavien sijaan - Malesia ‒ Embarker-tiimi, Universiti Putra Malaysia: omavarainen matkustamokonsepti, jossa matkustajien istuimista kerättävää lämpöä käytetään tehonlähteenä pienille elektroniikkalaitteille. Kilpailuun lähti alun perin mukaan yli 6 000 opiskelijaa 82 maasta. Tiimit ovat monikansallisia ja -kulttuurisia, ja niiden jäsenet edustavat eri aloja kone- ja ilmailutekniikasta kaupallisiin ja design-opintoihin. Pääsarjan lisäksi kilpailussa on parhaan Fly Your Ideas -videon valinta. Yleisö voi äänestää suosikkiaan osoitteessa www.airbus-fyi.com. Loppusuoralle selviytyivät tiimit Australiasta, Espanjasta, Keniasta, Kiinasta ja Saksasta.
|
|||