Maailman johtava alueellisten lentokoneiden valmistaja ATR on saanut viranomaishyväksynnän ATR 72-600 -koneeseen asennetulle Starlink-antennille. Sama hyväksyntä mahdollistaa antennin asentamiset myös ATR 72-500 -koneisiin. Avausasiakkaana nopeille nettiyhteyksille ATR-koneissa toimii Air New Zealand.
Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on hyväksynyt käyttöön ATR:n viimeisten kuukausien aikana koelentämälle Starlink-antenniasennukselle, joka oli toteutettu yhtiön omaan koelentokoneeseen.
Hanke toteutettiin yhteistyössä ATR:n, asennuksen toteuttaneen PMV Engineeringin ja SpaceX:n kesken. PVM Engineering toteutti tarvittavat muutokset, jotta Starlink aeroterminal ja sen muotosuoja voitiin asentaa onnistuneesti ATR 72-600 -koneeseen. Samainen STC-lisätyyppihyväksyntä (Supplemental Type Certificate) kattaa myös ATR 72-500 -koneet jälkiasennuksena. Antenni ja sen muotosuoja on suunniteltu ATR-koneisiin ja täyttämään kaikki aerodynaamiset vaatimukset.
Starlink-järjestelmä mahdollistaa nopeat verkkoyhteydet matkustamolle, jonka lisäksi järjestelmä parantaa myös lentoturvallisuutta. Verkkoyhteys mahdollistaa lentäjille reaaliaikaisen pääsyn ilmailun sääpalveluihin parantaen tilannetietoisuutta ja helpottaen päätöksentekoa.
ATR:n valikoimasta löytyvä ATR HighLine -varustelu mahdollistaa myös mm. USB-latausporttien asentamisen jokaiseen istuimeen sekä matkustamoviihdejärjestelmän.
Air New Zealand vastaanotti 30:nnen ATR-koneensa joulukuussa 2024, kun uusi ATR 72-600 lensi yli 20 000 kilometrin matkan Toulousesta Christchurchiin. Lennolla tehtiin välilaskut kolmella mantereella, kun lisätankkausta otettiin Heraklionissa, Riadissa, Omanissa, Hyderabadissa, Kuala Lumpurissa, Denpasarissa, Darwinissa ja Brisbanessa.
ATR 72-600 -koneet ovat Air New Zealandin kotimaan laivaston selkäranka. Uusin koneyksilö on yhtiön ensimmäinen ATR 72-600, joka on varustettu uusilla Pratt & Whitney PW127XT -moottoreilla. Niiden on määrä tuoda kolmen prosentin polttoainesäästö aiemmin käytettyihin moottoreihin verrattuna. Tilauksessa on myös toinen ATR 72-600, jonka on määrä liittyä yhtiön laivastoon vuoden 2025 puolivälissä.
Air New Zealand on ensimmäinen lentoyhtiö, joka ottaa käyttöön Starlinkin ATR-koneissa. Käyttöönoton on määrä tapahtua vuoden 2025 aikana.
Air New Zealand on kuljettanut matkustajia ATR-koneilla vuodesta 2012 lähtien. Yhtiö on lentänyt ATR-koneilla reilut 610 800 lentoa, joilla on kuljetettu noin 33,2 miljoonaa matkustajaa.
SpaceX:n kehittämä Starlink mahdollistaa nopean internet-yhteyden tällä hetkellä jo 118 valtion alueella, kaikilla seitsemällä mantereella ja valtamerillä.
SpaceX:n Starlink-satelliitit lentävät matalalla maan kiertoradalla noin 550 kilometrin korkeudessa eli noin 65 kertaa lähempänä maata kuin geostationaarisella radalla olevat perinteiset satelliitit. Joulukuussa 2024 järjestelmässä oli jo yli 7000 satelliittia ja laajennusta on suunniteltu jopa 42 000 satelliittiin.
Parhaimmillaan Starlink mahdollistaa jopa 500 Mbit/s nopeuden jopa 20 ms viiveellä. Lentokoneiden osalta Starlink kertoo tarjoavansa jopa 40-220 Mbit/s latausnopeuden ja alle 99 ms viiveen.

Starlinkin odotetaan saavan STC:n vuoden 2025 ensimmäisen ja toisen neljänneksen aikana matkustajakoneiden osalta ATR-koneiden lisäksi Airbus A220, A320 ja A350, Boeing 737-800 sekä Embraer 175 ja 190 -koneisiin sekä de Havilland Canada Q200/Q300 -koneisiin.
Hyväksyntä on olemassa jo mm. A330- ja A321neo-koneisiin. Antenni- ja järjestelmäasennukset vaativat konekohtaisesti aikaa noin 10-14 päivää.
SpaceX Starlink-järjestelmä on nousemassa merkittävään rooliin ja uudeksi standardiksi nopeiden verkkoyhteyksien tarjoajana lentomatkustajille. MH