Boeingin KC-46 -tankkeriohjelmassa rakennettu 767-2C sai tyyppihyväksynnän

Pegasus_on-apronYhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on myöntänyt KC-46 -tankkeriohjelmassa rakennetulle 767-2C -koneelle muunnellun version mukaisen ATC (Amended Type Certificate) -tyyppihyväksynnän. Se vahvistaa KC-46 -ohjelman rakenteen ja suunnittelun turvalliseksi ja luotettavaksi.

Nyt saadun ATC-hyväksynnän lisäksi koneelle tarvitaan vielä STC (Supplemental Type Certificate), joka on Boeingin mukaan katettu jo yli 80 prosenttisesti. Sen myötä hyväksytään myös koneeseen asennettavat muut järjestelmät kuten ilmatankkauskyky.

Pegasus_1st_TOIlmatankkeriohjelman kaksi koelentokonetta on 767-rahtikoneista muunneltuja 767-2C -versioita. Niiden rakennetta on muutettu peruskoneesta myös mm. johdotusten osalta. Kyseisissä koneissa ei ole ilmatankkausvarustusta. Koneohjelma perustuu kaupallisen 767-koneen rungolle.

KC-46 -ohjelmassa on kaikkiaan kuusi koelentokonetta, joilla on lennetty jo 2200 lentotuntia ja otettu yli 1600 tankkauskontaktia mukaanlukien F-16, F/A_18, AV-8B, C-17, A-10, KC-10 ja KC-46 -koneet.

Boeingilla on nykyisin sopimukset Yhdysvaltain Ilmavoimien kanssa 34 tankkerista ja odotuksissa on kaikkiaan 179 ilmatankkeria kattava sopimus.

Lue myös: