British Airways pyrkii tiivistämään suhteita ja vähentämään osaavien työntekijöiden siirtymistä muille aloille ja suunnittelee kertakorvauksen maksamista. Maahenkilökunnalle, matkustamohenkilökunnalle sekä lentäjille maksettavalla bonuksella pyritään myös kohentamaan kaikkiaan noin 20 000 työntekijän moraalia ja parantamaan palvelua yhtiön matkustajia kohtaan. Ilmailualalla on tapahtunut koronapandemian aiheuttamien epävarmuuksien seurauksena osaavien työntekijöiden katoa eri puolilla maailmaa. Työntekijät ovat vaihtaneet alaa pysyvästi hakiessaan vakaampia ja turvatumpia työpaikkoja sekä parempaa palkkausta. Brittilehti Nationalin mukaan esimerkiksi British Airwaysin matkustamomiehistön palkkoja on nostettu viime kuukausien aikana, jotta avoimet paikat saadaan täytettyä. Joulukuussa 2021 British Airways joutui myös maksamaan maahenkilökunnalleen jopa kaksinkertaista palkkaa saadakseen houkuteltua heidät takaisin töihin. Isossa-Britanniassa on parhaillaan käynnissä merkittävä työvoimapula, jonka lisäksi elinkustannukset ovat nousussa. Avoimia työpaikkoja on tarjolla huimasti ja monet etsivätkin paremmin palkattuja töitä. British Airwaysin entinen toimitusjohtaja potki pandemian aikana yhtiöstä pois 10 000 työntekijää. Nyt lentoyhtiö on tavoitellut näitä vuoden 2020 aikana työpaikkansa menettäneitä ja kysellyt heidän kiinnostusta palata vanhoihin tehtäviinsä. "Henkilökunta on nostettava takaisin yrityksen keskiöön. Lisäksi tarvitaan rehellisiä keskusteluja siitä, mitä kilpaileminen ilmailualalla vaatii", sanoi British Airwaysin toimitusjohtaja Sean Doyle tammikuussa 2022. Hän aloitti tehtävässään lokakuussa 2020. British Airways suunnittelee maksavansa kertaluonteisia bonuksia lentäjilleen, matkustamohenkilöstölle ja maahenkilöstölle lentoyhtiön pyrkiessä rakentamaan uudelleen 20 000 työntekijänsä moraalia. Kertakorvauksen summa olisi 5-10 prosenttia vuosipalkasta. The National: British Airways hands pilots and crew one-off bonuses to rebuild morale
|
|||