Bussit, taksit ja saattoliikenne uusiin paikkoihin Helsinki-Vantaan lentoasemalla

TerminaaliT2_ja_bussiterminaaliHelsinki-Vantaan lentoaseman keskiterminaalin jättiurakka mullistaa matkustajapolkuja lentoaseman alueella merkittävästi. Taksiliikenne siirtyi jo uuteen paikkaa terminaalin alemmalle tasolle ja pian muuttuu myös bussiliikenteen lähtöpaikka sekä lähtevien matkustajien saattoliikenne, kun terminaalin T2 edustan ajoramppi puretaan. Matkustajien on hyvä varata lisäaikaa saapumiseen lentoasemalle.

"Lentoaseman bussien ja taksien ajoreitit muuttuvat ja laiturit siirtyvät uusille paikoille kesäkuun alkuun mennessä. Järjestelyjä tehdään, sillä Helsinki-Vantaalla on käynnissä terminaali 2:n laajentaminen. Lentoasemalle saadaan muun muassa multimodaali matkakeskus, minkä ansiosta voidaan kehittää matkaketjuja ja suunnitella julkisen liikenteen yhteyksiä entistä sujuvammaksi", sanoo Helsinki-Vantaan maaliikenteen johtaja Jukka Isomäki Finaviasta.

Helsinki_Airport_T2_uusi_1Kolmessa vaiheessa toteutettavat bussi- ja taksijärjestelyt koskevat terminaali 2:n liikennettä. Uudelleenjärjestelyt ovat voimassa pari vuotta, kunnes Helsinki-Vantaan uusi City Hall -sisäänkäynti uusine tulo- ja lähtöhalleineen on valmis vuonna 2021. Uusi pysäköintitalo valmistuu alueelle jo ensi vuonna.

Nyt tapahtuvilla muutoksilla ei ole vaikusta pysäköinti- tai juna-asiakkaisiin eikä terminaali 1:n ajoneuvoliikenteeseen.


Taksiasema siirtyi maan alle

Helsinki-Vantaan uusi taksiasema sijaitsee terminaalin pohjakerrokssa. Pienempi taksiasema on suojassa sääolosuhteilta.Helsinki-Vantaan lentoaseman taksiliikenne siirtyi 15. huhtikuuta terminaalin T2 edustalta kerrosta alemmas parkkialueen kannen alle.

Matkustajat kulkevat terminaalista uudelle taksiasemalle tuloaula 2A:n rullaportailla ja hissillä kerrosta alemmaksi P-kerrokseen. Taksiasemalle pääsee siis Burger Kingin kohdalla olevia liukuportaita pitkin.

Uusi taksialue on merkittävästi pienempi ja paikalle mahtuu kerrallaan parikymmentä autoa. Ahdas tila aiheuttaa myös risteävää liikennettä. Matkustajat osaavat todennäköisesti arvostaa katettua aluetta, joka suojaa sääolosuhteilta.


Bussit TOKE:n eteen - ruuhkauttaa mahdollisesti Lentäjäntietä

bussiterminaali_rakentuu_1Seuraava suurempi mullistus lentoaseman matkustajapoluissa nähdään 15. toukokuuta, kun linja-autoliikenteen bussiasema siirtyy hotelli Scandicin eli ns. TOKE-toimistorakennuksen eteen. Matkaa nykyiseltä paikalta on noin 100 metriä uuteen sijaintiin.

Bussiasemalle valmistuu toukokuun loppuun mennessä liukuporrasyhteys terminaali 2:n lähtöselvityskerrokseen.

Samalla hotelli- ja parkkibussit siirtyvät myös uudelle bussiasemalle. Nouto- ja jättöpaikat sijaitsevat P5-pysäköintitalon edustalla LeBussiterminaali_1ntäjäntiellä.

Muutos lisää merkittävästi raskasta liikennettä erityisesti Teletien ja Lentäjäntien kautta terminaalin edustalle. Erityisesti raskasliikenne tulee huomioida liikuttaessa P5-pysäköintitalolle.


Terminaalin T2 ajoramppi puretaan

Bussiterminaali_2Kevään toinen näkyvä muutos on terminaalin T2 ajorampin sulkeminen 23. toukokuuta. Jatkossa matkustajia ei siis enää voi jättää terminaalin pääovien eteen. Saattoliikenne siirtyy tuolloin nykyiselle bussilaiturialueelle eli saapuvien matkustajien tasolle.

Lentoasemantietä terminaalialueelle saapuu arkipäivisin huimat noin 12 000 ajoneuvoa. Liikenteen ruuhkapiikeissä alueella saapuu noin 1 400 ajoneuvoa tunnissa. Pahimmat ruuhka-ajat ovat aamuisin noin kello 5.30 – 7.00 ja iltapäivisin noin kello 14.00 – 15.30-

Terminaali_T2_ajoramppiTerminaalin T2:n saattoliikenne eli taksit ja henkilöautot ovat maaliikenteen haastavin osakokonaisuus terminaalin laajennustöihin liittyen. Nykyisen jättöalueen jättöalueen kapasiteetti on runsaat 600 autoa tunnissa aamulla ja runsaat 500 autoa tunnissa iltapäiväruuhkassa.

Uusi saattopiha saapuvien kerrokseen avataan 2. kesäkuuta ja sieltä on tarjolla rullaporrasyhteys lähtöselvitykseen. Terminaalin edessä voi jatkossakin pysähtyä vain hetkeksi ja jättää matkustajat kyydistä, mutta pysäköinti on kielletty.

keskiterminaali_alue_1Terminaalin eteen saa siis ajaa vain jättääkseen matkustajia kyydistä ja pysäköinti on kielletty. Finavia on lisännyt tuntuvasti liikenteen ohjaajien määrää alueella.

Jättöliikenne siirtyy uudelle paikalle saapuvien matkustajien tasolle noin kahden vuoden ajaksi. Uuden alueen kapasiteetti on hieman suurempi kuin nykyisen alueen

Alue on tarkoitettu siis lennoille taksein ja yksityisautoin saapuville matkustajille. Autoilijat, jotka kielloista ja opastuksesta huolimatta tulevat vastaan matkustajia T2 edustalle, ruuhkauttavat liikenteen.

Saattopiha_1Pelkona on, etä matkustajia myöhästyy tälläisen toiminnan seurauksena lennoilta. Mikäli yksityisautot ruuhkauttavat alueen tullaan niiden pääsy saattopihalle eväämään.

Saattajat ja erityisesti matkustajien vastaanottajat voivat pysäköidä P3:n pikaparkissa. Pysäköinti maksaa yhden euron 10 minuutilta eli kuusi euroa tunnilta. Hallista voi ajaa ilmaiseksi ulos, jos sisäänajosta on kulunut alle 10 minuuttia.

 

Mittava laajennushanke

Saapumiskartta_2019Finavia on tiedottanut ruuhkista ja kehottaa jatkossakin matkustajia varaamaan normaalia enemmän aikaa lentoasemalle saapumiseen.
 
Lentokenttäyhtiön mukaan pysäköinnissä ja erityisesti P3 ja P5  -pysäköintitaloissa sekä ulkoalueilla P4 kaikki toimii kuten ennenkin eikä ruuhkaantumisia olisi.
 
Lentoasemalle pääsee sujuvasti myös junalla kehärataa pitkin. Se on varteenotettava vaihtoehto erityisesti remontin aikana.

Nyt tehtävät ajoreitti- ja laiturimuutokset ovat osa terminaali 2:n laajentamishanketta ja liittyvät Finavian miljardin euron investointiohjelmaan Helsinki-Vantaalla.

Nyt tehtävät uudelleenjärjestelyt valmistuvat kokonaisuudessaan pääosin kesäkuun loppuun mennessä, ja rakentamisessa siirrytään pysyvämpään vaiheeseen. Loppuvuonna ei näillä näkymin ole tiedossa suurempia muutoksia.

 Lue myös: