Embraer KC-390 Millenium saapui ensimmäistä kertaa Suomeen - laskeutui 8.9. Tampere-Pirkkalaan

42163Embraerin KC-390 Millenium -monitoimikuljetuskone vierailee ensimmäistä kertaa Suomessa. Lentokonevalmistajan kuljetuskone laskeutui torstai-iltapäivällä 8. syyskuuta 2022 Tampere-Pirkkalan lentoasemalle.

FR24_KC390_TMPEmbraerin tehtaan käytössä oleva siviilirekisteröity KC-390 Millenium -kuljetuskone (PT-ZNG) saapui Suomeen suoralla lennolla Lissabonista. Tampere-Pirkkalaan kuljestuskone laskeutui alkuillasta torstaina 8. syyskuuta. Ensivisiitille Suomeen saapunut konetyyppi rullasi laskeutumisen jälkeen Ilmavoimien Pirkkalan tukikohdan puolelle.

Embraer esitteli kyseistä koneyksilöä myös Itävallan Zeltwegissä Air Power 2022 -lentonäytöksessä aiemmin syyskuussa (kuvassa alla).

KC390Zeltweg_HTEmbraer KC-390 on taktinen sotilaskuljetuskone, joka voidaan varustaa myös ilmatankkauskyvyllä tai palosammutuskoneeksi, jonka osalta koelennot saatiin vastikään päätökseen. Valmistajan mukaan KC-390:n elinkaarikustannukset ovat kokoluokassa markkinoiden edullisimmat. Konetyyppi on valmistajan mukaan täysin Nato-yhteensopiva mm. avioniikan ja kommunikaatiojärjestelmien osalta.

KC390_nose_headonYlätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria. Pituutta koneella on 35,2 metriä ja siipien kärkiväli 35,05 metriä. KC-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. 

Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80.

KC-390:n kantama 23 tonnin hyötykuormalla on noin 2500 kilometriä ja pisimmillään siirtolennoilla jopa yli 8000 kilometriä. Maksimissaan kone voi kuljettaa rahtia 26 tonnia. Ramppialue mukaanluettuna rahtivolyymia olisi 170 kuutiometriä. Kuljetuskoneen maksiminopeus (VMO) on 470 solmua ja MMO 0,8 Machia. Lakikorkeus on 36000 jalkaa.

C390FF_3 Ilmatankkauskykyinen KC-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa. Uutena suorituskykynä monitoimikone on saanut modulaarisen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmän (Modular Airborne Fire Fighting System). Rahtitilaan asennetaan 11 300 litran vetoinen säiliö, jonka vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen.

Embraer KC-390 -koneen ensilento tapahtui jo vuonna 2015. Konettyyppiä on markkinoitu erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana.

Embraerin monitoimikuljetuskoneohjelmalla on neljä vahvistettua asiakasta. Brasilia on tilannut 28 KC390-konetta, Unkari kaksi, Portugali viisi ja Alankomaat viisi. Aiesopimuksia KC-390 -tilauksista on solmittu lisäksi ainakin Argentinan, Chilen, Kolumbian ja Tsekin kanssa. MH

KC390_noseKC390_tail

 

 

 

 

 

KC390_rahtitila 

Päivitys: Korjattu pallettikoko. 

Lue myös: