Ensimmäisen tuotantokoneen koelento tapahtui Boeingin Paine Fieldillä ja se kesti noin 3,5 tuntia. Boeingin koelentäjä ohjasi konetta 39 000 jalan korkeudessa suorittaen operatiivisia kokeita mm. moottoreilla ja lennonhallintajärjestelmillä osana Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n vaatimuksia. Ennen seuraavia lentoja tiedot analysoidaan tarkasti.
Niillä on lennetty 2200 lentotuntia ja otettu yli 1600 ilmatankkauskontaktia. Polttoainetäydennystä ovat saaneet F-16, F/A-18, AV-8B, C-17, A-10, KC-10 ja KC-46. Yksi KC-46-ohjelman merkkittäviä saavutuksia oli lokakuussa 2017 suoritettu ilmatankkauskontakti toisen KC-46A Pegasuksen kanssa. Nelituntisen koelennon aikana koneet tankkasivat toisiaan ja saavuttivat maksimaalisen tankkausnopeuden 1200 gallonaa (noin 4500 litraa) minuutissa. Molemmat tankkerit luovuttivat 38 100 paunaa polttoainetta koelennon aikana.
Koelennoilla on ollut merkittäviä ongelmia juuri ilmatankkauspuomin kanssa. Pegasuksen kanssa on ollut muita ilma-tankkereita enemmän ongelmia ilmatankkauskontaktin saamisessa. Epäonnistuneet kontaktit ovat aiheuttaneet vaurioita polttoainetäydennystä hakeville koneille. Ilmatankkeriohjelma onkin kärsinyt viiveistä mm. tämän seurauksena. KC-46 on rakennettu Boeing 767-200ER -matkustajakoneen pohjalle Boeingin Everettin tehtailla. Nykyinen sopimus Yhdysvaltain Ilmavoimien kanssa kattaa ensimmäiset 34 ilmatankkeria mutta mahdollisesti kyse on jopa 179 ilmatankkauskoneen toimituksesta. Niillä korvataan vanhentuvaa Boeing KC-135 Stratotanker -laivastoa.
|
|||




