Boeing 737 MAX -koneen koelennot on suoritettu Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n osalta. Lentosarja toteutettiin koronaviruspandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten seurauksena Kanadassa. EASA:n edustajat suorittivat koelentoja Boeing 737 MAX 7 -koneella Kanadan Vancouverissa 7. syyskuuta lähtien. Koelentoja edelsi syyskuun alussa Lontoon Gatwickissä simulaattorissa suoritetut koelennot. Seuraavaksi ilmailuviranomainen evaluoi konetyypin mahdollisuuksia palata takaisin taivaalle. Arvioinnin kohteena on koelennoilta saatu tieto sekä toteutetut järjestelmämuutokset. JOEB-evaluointiryhmä (Joint Operations Evaluation Board) kokoontuu seuraavaksi Lontoon Gatwickiin 14. syyskuuta 2020. Transport Canada toteutti yhden koelentosarjan samaisella Boeingin 737 MAX 7 -koelentokoneella Yhdysvalloissa jo elokuun 2020 lopulla. Yhdysvaltain FAA puolestaan lensi koelentoja jo kesäkuussa 2020. Koelennoilla on mm. haluttu varmistua surullisen kuuluisaan MCAS-järjestelmään (Maneuvering Characteristics Augmentation System) tehtyjen muutosten turvallisuudesta. EASA on siis työskennellyt läheisessä yhteistyössä Yhdysvaltain ja Kanadan ilmailuviranomaisten sekä lentokonevalmistaja Boeingin kanssa palauttaakseen Boeing 737 MAX -koneet takaisin käyttöön mahdollisimman pian. Turvallisuuden osalta ei kuitenkaan olla tekemässä kompromisseja vaan lentokielto kumotaan vasta, kun konetyypin turvallisuudesta on varmuus. FAA:n on odoteltu peruvan lentokiellon mahdollisesti vielä vuoden 2020 aikana. Viranomaisten välisen tiiviin yhteistyön myötä Boeing 737 MAX -koneet palannevat liikenteeseen nopeastikin ympäri maailmaa aikaanaan FAA:n lentoluvan myötä. Sen jälkeen konetyypin tulevaisuus on vielä matkustavan yleisön käsissä. Boeing 737 MAX -koneet (737-8, 737-9 ja 737-10) ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta 2019 lähtien. Kaikkiaan 346 ihmistä menetti henkensä kahdessa konetyypille tapahtuneessa samanlaisessa lento-onnettomuudessa.
|
|||