Finavia: Alkuvuoden matkustajamäärä jo 11 miljoonaa - asiakastyytyväisyys huipussaan

HEL_Twr_logo_2017_1Lentoliikenteen kasvu nosti Finavian lentoasemien kokonaismatkustajamäärä jo 11 miljoonaan vuoden 2017 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Lentokenttäyhtiön alkuvuoden tulos kasvoi 29,6 miljoonaan euroon. Tuloskehityksen taustalla on voimakkaan matkustajamäärän kasvun ohella hyvä kustannusten hallinta.

"Finavia-konsernin alkuvuosi on ollut erittäin onnistunut lentoliikenteen voimakkaan kasvun ja yhdessä Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden kanssa tehdyn kehitystyön ansiosta. Suomen saavutettavuus eri puolilta maailmaa on huipputasolla pitkäjänteisen myynnin ja reittikehityksen vuoksi. Uusia reittejä Suomesta maailmalle avattiin alkuvuoden aikana 18. Panostukset Helsinki-Vantaan laajentamiseen, Lapin matkailuun ja lentoasemien matkustajakokemukseen ovat menestyksen takana", sanoi Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

HEL_Kari_Savolainen_2015_1Finavian mukaan lentoliikenteen kasvu Euroopan lentoasemilla oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana keskimäärin 9 prosenttia. Kyseessä on paras kasvuvauhti viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana.

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Helsinki-Vantaalla kansainvälisessä matkustuksessa kasvua oli 9,9 prosenttia. Kansainvälinen vaihtomatkustus kasvoi 14,0 prosenttia.

Verkostolentoasemien kansainvälinen matkustajamäärä kasvoi 14,0 prosenttia johtuen Lapin liikenteen voimakkaasta kasvusta alkuvuonna. Verkostolentoasemien matkustajamäärä oli 1,9 miljoonaa (1,8) ja kasvua oli 4,9 prosenttia. Tammi-kesäkuun kokonaismatkustajamäärä kasvoi 7,9 prosenttia verrattuna vuoden 2016 vastaavaan jaksoon.

Finavian liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 29,6 miljoonaan (23,9) ja käyttökate parani 62,9 miljoonaan (52,3). Huhtikuussa tehty lennonvarmistusliiketoiminnan eriyttäminen ANS Finlandiksi hidasti odotetusti Finavian liikevaihdon kasvua, joka jäi 1,4 prosenttiin.

Vertailukelpoinen liikevaihto kuitenkin kasvoi 9,1 prosenttia hyvän matkustajakehityksen sekä Helsinki-Vantaan kaupallisten palveluiden menestymisen ansiosta.

Finavia uskoo hyvän matkustajakehityksen jatkuvan. Lentokenttätyhtiön koko vuoden liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan vuoden 2016 tasolla huolimatta kehitysohjelman myötä kasvavista poistoista.

 

Asiakastyytyväisyys huipussaan

"Alkuvuoden aikana olemme kehittäneet palvelutarjontaamme edelleen ja asiakastyytyväisyys on pysynyt erinomaisella tasolla niin Helsinki-Vantaalla kuin lentoasemaverkostossakin", jatkaa Savolainen.

HEL_laajennus_2017_4_aKovasta kasvusta ja Helsinki-Vantaan mittavista laajennustöistä huolimatta asiakaskokemus on ollut kunnossa. Lentoasemien  asiakastyytyväisyyttä  mittaavan  Airport  Quality
Service   -tutkimuksen mukaan Helsinki-Vantaan   asiakastyytyväisyys on edelleen parantunut ja on erinomaisella tasolla ollen 4,11/5. Vertailukaudella mitattu tulos oli 4,06/5.

Verkostolentoasemien keskiarvoinen asiakastyytyväisyys on pysynyt  ensimmäisellä  vuosipuoliskolla erinomaisella  tasolla  4,29/5.

"Hyvän tuloskehityksen taustalla on voimakkaan matkustajamäärän kasvun ohella hyvä kustannusten hallinta. Huolimatta yhtiön historian suurimmasta investoinnista Helsinki-Vantaan terminaalilaajennukseen, olemme pystyneet pitämään kulumme kurissa", kertoo Savolainen.

"Olemme vieneet kehitysohjelman rakennusurakoita eteenpäin aikataulussaan ja budjetissaan, mitä Finavian hyvä rahoitusasema myös tukee. Ensimmäinen terminaalin laajennusosa, Eteläsiipi, otettiin kesällä käyttöön Aasian ja Euroopan väliselle matkustajaliikenteelle".

Finavian puolivuosikatsaus (PDF)

Lue myös: