Finavia mukana Suomi-rata -hankeyhtiön neuvotteluissa - raideliikenneyhteyksiä kehitetään

Helsinki_Airport_T2_uusi_1Helsinki-Vantaasta multimodaalia matkakeskusta kehittävä lentokenttäyhtiö Finavia Oyj on mukana Liikenne- ja viestintäministeriön Suomi-rata -hankeyhtiön perustamisneuvottuissa.  Uuden yhtiön tehtävänä on hakkeen suunnittelu ja rahoittaminen rakennusvalmiuteen saakka.

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi. Ministeriö pyysi kuntia ja muita kiinnostuneita tahoja nimeämään edustajansa näiden raidehankkeiden edistämistä koskeviin neuvotteluryhmiin 10.10.2019 mennessä.

Suomirata on visio Suomen henkilö- ja tavaraliikenteen pääradan tulevaisuudesta. Sen tavoitteena on nostaa koko pääradan palvelutasoa ja ottaa merkittävä kehitysaskel radan liikennöinnissä.

Suomiradan toteuttaminen mahdollistaisi noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille, suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle sekä entistä nopeamman raideyhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille.

Suomi-rata-hankeyhtiön neuvotteluihin osallistuvat:  Finavia Oyj, Helsingin kaupunki, Helsingin seudun liikenne (HSL), Hämeenlinnan kaupunki, Janakkalan kunta (osallistuminen varmistuu myöhemmin), Jyväskylän kaupunki, Lahden kaupunki, Lohjan kaupunki, Oulun kaupunki, Porin kaupunki, Riihimäen kaupunki, Seinäjoen kaupunki, Tampereen kaupunki, Vaasan kaupunki, valtiovarainministeriö, Vantaan kaupunki ja Väylävirasto.

EFHK_liukuportaat_1Finavia pyrkii rakentamaan Helsinki-Vantaan lentoasemasta multimodaalia matkakeskusta. Suunnitelmien mukaan lentoasema yhdistää pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kuten Kehäradan, bussit ja taksit, liityntäliikennemuodot kuten MaaSin, erilaiset kimppakyytiratkaisut sekä yhteiskäyttöautot, kotimaisen ja kansainvälisen pitkämatkaisen liikenteen kuten lentoliikenne, junaliikenne ja lauttaliikenne Tallinnasta sujuviksi matkaketjuiksi. Tulevaisuuden ilmataksi-ratkaisuja ei sen sijaan ole huomioitu nykyisissä lentoaseman laajentamishankkeissa.

Raideliikenteestä Helsinki-Vantaalle kulkee nykyisin ainoastaan Kehäradan junat.

Turun tunnin juna -hankeyhtiön neuvotteluihin osallistuvat: Espoon kaupunki, Helsingin kaupunki, Helsingin seudun liikenne (HSL), Lohjan kaupunki, Salon kaupunki, Turun kaupunki, valtiovarainministeriö, Vihdin kunta ja Väylävirasto.
 
Neuvotteluryhmien työ käynnistyy mahdollisimman pian. LVM ei asettanut neuvotteluryhmien työlle tarkkaa määräaikaa. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen vuoden 2019 aikana.

Neuvotteluissa käydään läpi raidehankkeiden suunnittelun lähtökohtia. Tällaisia ovat esimerkiksi osapuolten priorisoimat linjausvaihtoehdot ja tavoiteltava palvelutaso.

Lue myös: