Suomalaiset toimijat hakivat kesäkuussa 2017 väylä- ja liikennehankkeille EU:n Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitustukea (CEF-rahoitustukea). Yksi rahoitusta saavista hankkeista on Finavian hanke, jossa Helsinki-Vantaan lentoasemasta kehitetään multimodaalia matkakeskusta. Matkustajamäärän odotetaan kuluvan vuoden aikana ylittävän Helsinki-Vantaalla jo 18 miljoonan vuosittaisen matkustajan rajan. Vuoteen 2020 mennessä ylittyy jo 20 miljoonaan matkustajan raja. Pidemmän vuoteen 2035 saakka menevän ennusteen mukaan Helsinki-Vantaalla olisi jo huimat 35 miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Kovan kasvun seurauksena lentoaseman maapuolen kulkuyhteyksien ruuhkautuminen pahenee. Finavia onkin käynnistänyt hankkeen ns. keskiterminaalin uudistamiseksi. Multimodaalin matkakeskuksen on määrä yhdistää pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kuten Kehärata, bussit ja taksit, liityntäliikennemuodot kuten MaaS, erilaiset kimppakyytiratkaisut sekä yhteiskäyttöautot, kotimaisen ja kansainvälisen pitkämatkaisen liikenteen kuten lentoliikenne, junaliikenne ja lauttaliikenne Tallinnasta sujuviksi matkaketjuiksi. Verkkojen Eurooppa CEF Transport -ohjelmasta investoidaan vuosina 2014‒2020 Euroopan liikenneinfrastruktuurin parantamiseen, puuttuvien yhteyksien rakentamiseen ja pullonkaulojen poistamiseen. Suomalaisille toimijoille tukea myönnettiin tässä EU-haussa noin 17 milj. euroa. Kokonaisuudessaan eri hankkeille haettiin rahoitustukea 21,32 miljoonaa euroa. Finavian multimodaalin matkakeskushankkeen arvioitu kokonaiskustannus vuosille 2019–2020 on 40 miljoonaa euroa. Tukea hankkeelle haettiin kahdeksan miljoonaa euroa, Finavian osuus saadusta rahoituksesta on LVM:n Lentoposti.fi:lle antaman lausunnon mukaan reilut 7 miljoonaa euroa. Lue myös:
|
|||